Marginaalista valtamedian ilmiöksi – elektronisen urheilun uutistarjonta suomalaisessa mediassa
Pastila, Paavali (2020)
Pastila, Paavali
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273995
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten suomalainen elektronisen urheilun kuluttaja käyttää suomalaisia elektroniseen urheiluun keskittyviä uutissivustoja. Pääosassa työssä on kyselytutkimus, jossa kartoitetaan miten suomalainen alan ystävä kuluttaa elektronisen urheilun uutisia ja mediasisältöä. Ennen kyselytutkimuksen esittelyä käyn työssäni läpi, mitä elektroninen urheilu on, millaista elektroninen urheilu on mediassa ja mitä ominaispiirteitä siihen liittyy sekä taustoitan, millaista elektronisen urheilun media ja journalismi on Suomessa ja maailmalla. Elektronisen urheilun mediakenttä on pitkälti liitoksissa koko videopelikulttuurin kehittymiseen, joten kirjoitan myös suomalaisen pelijournalismin historiasta ja sen kehityksestä.