Virtuaaliset terveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palvelut : Kirjallisuuskatsaus
Ruotsalainen, Veera (2020)
Ruotsalainen, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273980
Tiivistelmä
Digitaalisuus ja virtuaaliset palvelut ovat yleistymässä oleva ilmiö terveydenhuollon ja suun terveydenhuollon puolella. Digitaalisuus on työväline, jolla muunnetaan reaalimaailman kohteita tietokoneisiin. Digitaalisuuden avulla voidaan siirtää osa normaalisti terveydenhuollon vastaanotolla tapahtuvista toimenpiteistä etänä toteutettaviksi palveluiksi, jolloin asiakas voi itse päättää milloin ja mistä osallistuu hoitoon.
Opinnäytetyössä selvitettiin olemassa olevia virtuaalisia terveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palveluita kansallisesti ja kansainvälisesti, niiden sisältöjä, ja kokemuksia kyseisten palveluiden käytettävyydestä. Tavoitteena on lisätä tietoutta terveydenhuollon virtuaalisista palveluista terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa, ja luoda sitä kautta jatkoedellytyksiä palveluiden kehittämiselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Virtuaalinen klinikka – Innovaatiokeskittymä suun terveydenhoitoon – hanke (VIRSU).
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja siihen valikoitui mukaan kuusi tutkimusta. Aineisto koottiin tietokannoista Medic, PubMed ja CINAHL Complete. Tiedonhaussa valikoin aineistoja, jotka olivat suomen- tai englanninkielisiä, maksuttomia, sekä maksimissaan kymmenen vuotta vanhoja. Sisältö analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että virtuaalisten palveluiden sisällöt olivat yhteneväisiä, suurimman kokonaisuuden painottuessa terveyden edistämiseen. Muita esille nousseita palveluita olivat ajanvarauspalvelut sekä terveystietojen tallentaminen ja seuranta. Käyttäjäkokemuksia arvioitiin erilaisista näkökulmista, mutta tulokset vahvistivat niiden olleen valtaosin myönteisiä. Kehittämiskohteiksi palveluissa todettiin käyttäjäongelmat, tekniset puutteet sekä terveydenhuoltoalan ammattilaisten vaihtelevat kirjauskäytännöt.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää virtuaalisten terveydenhuolto- ja suun terveydenhuoltopalveluiden kehittämisessä. Virtuaaliset terveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palvelut ovat osoittaneet paikkansa terveydenhuollon palvelukokonaisuudessa, mutta niiden toteutustavoista ja käytettävyydestä tulee yhtä jatkaa tutkimusta. Erityisesti asiakkaiden käyttäjäkokemukset ovat arvokas tutkimuskohde, sillä palveluiden kriittisimmät kehittämiskohteet tulevat asiakkaiden kokemista myönteisistä ja negatiivisista puolista.
Opinnäytetyössä selvitettiin olemassa olevia virtuaalisia terveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palveluita kansallisesti ja kansainvälisesti, niiden sisältöjä, ja kokemuksia kyseisten palveluiden käytettävyydestä. Tavoitteena on lisätä tietoutta terveydenhuollon virtuaalisista palveluista terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa, ja luoda sitä kautta jatkoedellytyksiä palveluiden kehittämiselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Virtuaalinen klinikka – Innovaatiokeskittymä suun terveydenhoitoon – hanke (VIRSU).
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja siihen valikoitui mukaan kuusi tutkimusta. Aineisto koottiin tietokannoista Medic, PubMed ja CINAHL Complete. Tiedonhaussa valikoin aineistoja, jotka olivat suomen- tai englanninkielisiä, maksuttomia, sekä maksimissaan kymmenen vuotta vanhoja. Sisältö analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että virtuaalisten palveluiden sisällöt olivat yhteneväisiä, suurimman kokonaisuuden painottuessa terveyden edistämiseen. Muita esille nousseita palveluita olivat ajanvarauspalvelut sekä terveystietojen tallentaminen ja seuranta. Käyttäjäkokemuksia arvioitiin erilaisista näkökulmista, mutta tulokset vahvistivat niiden olleen valtaosin myönteisiä. Kehittämiskohteiksi palveluissa todettiin käyttäjäongelmat, tekniset puutteet sekä terveydenhuoltoalan ammattilaisten vaihtelevat kirjauskäytännöt.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää virtuaalisten terveydenhuolto- ja suun terveydenhuoltopalveluiden kehittämisessä. Virtuaaliset terveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palvelut ovat osoittaneet paikkansa terveydenhuollon palvelukokonaisuudessa, mutta niiden toteutustavoista ja käytettävyydestä tulee yhtä jatkaa tutkimusta. Erityisesti asiakkaiden käyttäjäkokemukset ovat arvokas tutkimuskohde, sillä palveluiden kriittisimmät kehittämiskohteet tulevat asiakkaiden kokemista myönteisistä ja negatiivisista puolista.