Primaaritriagesimulaatio : primaaritriage monipotilastilanteessa
Laitinen, Antti; Viita, Venla (2020)
Laitinen, Antti
Viita, Venla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263906
Tiivistelmä
Simulaatio tarkoittaa jonkin asiakokonaisuuden tai sen osan jäljittelyä mahdollisimman aidossa ympäristössä. Usean eri tutkimuksen mukaan simulaatio-oppiminen on tehokas, turvallinen ja hyvä tapa oppia uusia asioita. Erityisesti se auttaa nivomaan yhteen teoriassa opittuja asioita käytännön työhön ja taitoihin. Lisäksi simulaatioiden avulla pystytään harjoittelemaan asiakokonaisuuksien hahmottamista, syy-seuraussuhteen ymmärtämistä sekä kommunikointia. Simulaatiot ovatkin kasvattaneet suosiotaan opetuskäytössä 2000-luvulta lähtien.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostuu toiminnallisesta osasta eli järjestetystä simulaatiosta ja raportointiosasta eli teoriatiedosta ja työprosessin kuvaamisesta. Teoriaosassa kerrotaan simulaatiosta oppimismenetelmänä. Opinnäytetyön tuotoksena on simulaatio ja ohjeet sen uudelleen järjestämiseen. Opinnäytetyössä on pyritty käyttämään laajasti luotettavia lähteitä. Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin simulaatio monipotilastilanteesta, jossa tavoitteena on harjoitella potilaiden primaaritriagea, välittömiä hoitotoimia primaaritriagevaiheessa ja kommunikointia muiden yksiköiden kanssa.
Simulaatio järjestettiin Tampereen ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden ensihoitajaopiskelijoille lokakuussa 2019. Osallistuminen simulaatioon oli täysin vapaaehtoista ja se tapahtui omalla ajalla. Yhteensä 10 ensihoitajaopiskelijaa suoritti simulaation. He olivat jakautuneet vapaasti viiteen kahden hengen ensihoitopariin. Simulaatio suoritettiin yhteensä viisi kertaa. Lisäksi saatiin yhdeksän kolmannen vuosikurssin ensihoitajaopiskelijaa potilaiksi simulaatioihin. Kaikilta osallistujilta kerättiin simulaatioiden jälkeen palautetta, jonka kautta pystyttiin osoittamaan suunnitellun simulaation toimivuus, hyödyllisyys ja käytettävyys primaaritriagen harjoittelussa sekä havaitsemaan mahdolliset simulaation kehityskohdat. Simulaation järjestämisohjeet on tarkoitus jättää Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön tulevien ensihoitajaopiskelijoiden opetukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostuu toiminnallisesta osasta eli järjestetystä simulaatiosta ja raportointiosasta eli teoriatiedosta ja työprosessin kuvaamisesta. Teoriaosassa kerrotaan simulaatiosta oppimismenetelmänä. Opinnäytetyön tuotoksena on simulaatio ja ohjeet sen uudelleen järjestämiseen. Opinnäytetyössä on pyritty käyttämään laajasti luotettavia lähteitä. Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin simulaatio monipotilastilanteesta, jossa tavoitteena on harjoitella potilaiden primaaritriagea, välittömiä hoitotoimia primaaritriagevaiheessa ja kommunikointia muiden yksiköiden kanssa.
Simulaatio järjestettiin Tampereen ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden ensihoitajaopiskelijoille lokakuussa 2019. Osallistuminen simulaatioon oli täysin vapaaehtoista ja se tapahtui omalla ajalla. Yhteensä 10 ensihoitajaopiskelijaa suoritti simulaation. He olivat jakautuneet vapaasti viiteen kahden hengen ensihoitopariin. Simulaatio suoritettiin yhteensä viisi kertaa. Lisäksi saatiin yhdeksän kolmannen vuosikurssin ensihoitajaopiskelijaa potilaiksi simulaatioihin. Kaikilta osallistujilta kerättiin simulaatioiden jälkeen palautetta, jonka kautta pystyttiin osoittamaan suunnitellun simulaation toimivuus, hyödyllisyys ja käytettävyys primaaritriagen harjoittelussa sekä havaitsemaan mahdolliset simulaation kehityskohdat. Simulaation järjestämisohjeet on tarkoitus jättää Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön tulevien ensihoitajaopiskelijoiden opetukseen.