Miten ohjaan tulevaisuuden työelämään? Työkaluja opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumisen tueksi
Halonen, Laura; Grekula, Milka; Wenström, Sanna (2020)
Halonen, Laura
Grekula, Milka
Wenström, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253856
Tiivistelmä
Julkaisussa tarkastellaan opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa sekä erilaisia osaamisidentiteetin rakentumista tukevia työkaluja, joita opettaja tai ohjaaja voi hyödyntää osana omaa työtään ja uraohjausta. Artikkeli perustuu OSATA – Osaamispolkuja tulevaisuuteen (ESR) -hankkeessa kerättyyn aineistoon, joka kerättiin hankkeen kehittämis- ja koulutustoimintaan osallistuneilta eri alojen opiskelijoilta sekä eri kouluasteiden opettajilta ja ohjaajilta.
Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista tukevia työkaluja ja työpajoja. Aineiston perusteella erityisen merkityksellisinä, osaamisidentiteetin rakentumista tukevina käytäntöinä todettiin opiskelijan osaamisen ja vahvuuksien tunnistamiseen ja sanoittamiseen, oman hyvinvoinnin ja voimavarojen pohdintaan, työelämän osaamistarpeisiin ja yleisiin työelämätaitoihin, sekä ammatilliseen tulevaisuuteen ja jatkuvaan osaamisen kehittämiseen liittyvät harjoitteet. Keskeisenä näissä kaikissa nähtiin vuorovaikutus vertaisryhmän, opiskelijoiden ja opettajien sekä ammatillisten verkostojen, kuten työnantajien kesken.
Päätuloksena koottiin malli osaamisidentiteetin rakennuspalikoista, jossa kiteytetään opetuksen ja ohjauksen kannalta keskeisimmät huomiot ja konkreettiset toimenpiteet. Julkaisun aineisto on koottu suurimmalta osin ammatillisen toisen asteen kontekstissa, mutta tuloksia voidaan soveltaa myös muilla kouluasteilla ja korkeakouluissa.
Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista tukevia työkaluja ja työpajoja. Aineiston perusteella erityisen merkityksellisinä, osaamisidentiteetin rakentumista tukevina käytäntöinä todettiin opiskelijan osaamisen ja vahvuuksien tunnistamiseen ja sanoittamiseen, oman hyvinvoinnin ja voimavarojen pohdintaan, työelämän osaamistarpeisiin ja yleisiin työelämätaitoihin, sekä ammatilliseen tulevaisuuteen ja jatkuvaan osaamisen kehittämiseen liittyvät harjoitteet. Keskeisenä näissä kaikissa nähtiin vuorovaikutus vertaisryhmän, opiskelijoiden ja opettajien sekä ammatillisten verkostojen, kuten työnantajien kesken.
Päätuloksena koottiin malli osaamisidentiteetin rakennuspalikoista, jossa kiteytetään opetuksen ja ohjauksen kannalta keskeisimmät huomiot ja konkreettiset toimenpiteet. Julkaisun aineisto on koottu suurimmalta osin ammatillisen toisen asteen kontekstissa, mutta tuloksia voidaan soveltaa myös muilla kouluasteilla ja korkeakouluissa.