Toimintakulttuurin kehittäminen pankki-integraation yhteydessä
Kurki, Anna-Maija (2020)
Kurki, Anna-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvän työpäiväkokemuksen syntymiseen uudessa Etelä-Pirkanmaan Osuuspankissa, joka muodostettiin pankki-integraationa kolmen itsenäisen osuuspankin yhdistäessä liiketoimintansa syksyllä 2019.
Tutkimuskysymykset olivat: 1) Kuinka vuorovaikutuksella voidaan edistää yhteisen toimintakulttuurin kehitystä työyhteisössä? 2) Miten työyhteisön jäsenet antavat palautetta toisilleen uudessa pankissa? 3) Millaisia itsensä johtamisen keinoja voidaan ottaa käyttöön? 4) Mitä työtehtäviä ja -tapoja voidaan tuunata tai muuttaa ja miten? Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena syksyn 2018 ja alkuvuoden 2020 välisenä aikana.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin yrityskulttuurin ominaisuuksia, hyvän työpäiväkokemuksen merkitystä henkilöstölle hyvän asiakaskokemuksen rinnalla, vuorovaikutusta, palautteen antamista, itsensä johtamista ja oman työn tuunaamista. Teoriaosuudessa käytettiin laajasti tutkimuskysymysten problematiikkaa käsittelevää lähdekirjallisuutta ja verkkoaineistoja.
Empiirisessä osiossa haastateltiin tutkijan alkuperäisen työyhteisön henkilökuntaa ryhmähaastatteluin syksyllä 2018 ennen pankki-integraation varmistumista, analysoitiin lähivuosien henkilöstötutkimuksia ja pohdittiin yhdessä erilaisten temperamenttien kohtaamisia työpaikalla. Integraation varmistuttua osallistuttiin uuden pankin syntymisen tueksi perustetun Toimintamallit ja myynnin johtaminen -integraatiotyöryhmän toimintaan, kartoitettiin uuden pankin henkilöstön integraatiokokemuksia avoimin yksilöhaastatteluin loppuvuodesta 2019 ja havainnoitiin itsensä johtamista ja oman työn tuunaamisen merkitystä muuttuvassa pankkityössä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että osallistamalla koko henkilöstö suunnitelmallisesti uuden pankin toimintakulttuurin kehittämiseen ja muokkaamalla toimintatavat yhtenäisiksi aikaansaadaan parempaa työpäiväkokemusta. Henkilöstön draivi eli työstä innostuminen, oman työn merkityksellisyyden kokeminen ja jatkuva uuden oppiminen antavat kokemuksen siitä, että pankkilaisella on riittävästi mahdollisuuksia osallistua toiminnan jatkuvaan kehittämiseen vuorovaikutuksen, palautteen, itsensä johtamisen ja työn tuunaamisen kautta. The purpose of this thesis was to analyse factors that contribute to a positive workday experience in a new bank, Etelä-Pirkanmaan Osuuspankki (OP Cooperative Bank of South Pirkanmaa). The bank was formed through an integration whereby three independent OP cooperative banks combined their businesses in autumn 2019.
The research questions were as follows: 1) How can a work community encourage interaction to promote the development of a shared operational culture? 2) How do members of the work community give feedback to each other in the new bank? 3) What kind of self-management methods can be implemented? 4) What tasks and ways of working can be crafted or changed, and how? The study was carried out through action research between autumn 2018 and early 2020.
The theoretical section of this thesis discusses the characteristics of corporate culture, the relevance of a good workday experience for employees – in addition to good customer experience – and interaction, giving feedback, self-management, and crafting of one’s job. The theoretical section is based on a wide range of books and online materials covering issues related to the research questions.
For the empirical section, the researcher carried out group interviews with the employees of her original (pre-integration) work community in autumn 2018, before the bank integration had been confirmed. The researcher also analysed employee surveys from recent years and, together with members of her work community, discussed workplace encounters between different temperaments. After the bank integration had been confirmed, the researcher participated in an integration workgroup named Operating models and sales management, the purpose of which was to support the creation of the new bank. Towards the end of 2019, the researcher charted the experiences of the new bank’s employees of the integration through individual interviews. She also observed self-management and the relevance of job crafting amidst today’s changing bank work.
The results of this study show that a better workday experience can be created by systematically engaging the whole personnel in the development of the new bank’s operational culture and by making the ways of working consistent. The drive demonstrated by personnel, i.e. their enthusiasm towards their work, feelings of meaningfulness of their work, and continuous learning, contribute to the feeling that bank employees have enough opportunities to participate in the continuous development of operations through interaction, feedback, self-management and job crafting.
Tutkimuskysymykset olivat: 1) Kuinka vuorovaikutuksella voidaan edistää yhteisen toimintakulttuurin kehitystä työyhteisössä? 2) Miten työyhteisön jäsenet antavat palautetta toisilleen uudessa pankissa? 3) Millaisia itsensä johtamisen keinoja voidaan ottaa käyttöön? 4) Mitä työtehtäviä ja -tapoja voidaan tuunata tai muuttaa ja miten? Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena syksyn 2018 ja alkuvuoden 2020 välisenä aikana.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin yrityskulttuurin ominaisuuksia, hyvän työpäiväkokemuksen merkitystä henkilöstölle hyvän asiakaskokemuksen rinnalla, vuorovaikutusta, palautteen antamista, itsensä johtamista ja oman työn tuunaamista. Teoriaosuudessa käytettiin laajasti tutkimuskysymysten problematiikkaa käsittelevää lähdekirjallisuutta ja verkkoaineistoja.
Empiirisessä osiossa haastateltiin tutkijan alkuperäisen työyhteisön henkilökuntaa ryhmähaastatteluin syksyllä 2018 ennen pankki-integraation varmistumista, analysoitiin lähivuosien henkilöstötutkimuksia ja pohdittiin yhdessä erilaisten temperamenttien kohtaamisia työpaikalla. Integraation varmistuttua osallistuttiin uuden pankin syntymisen tueksi perustetun Toimintamallit ja myynnin johtaminen -integraatiotyöryhmän toimintaan, kartoitettiin uuden pankin henkilöstön integraatiokokemuksia avoimin yksilöhaastatteluin loppuvuodesta 2019 ja havainnoitiin itsensä johtamista ja oman työn tuunaamisen merkitystä muuttuvassa pankkityössä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että osallistamalla koko henkilöstö suunnitelmallisesti uuden pankin toimintakulttuurin kehittämiseen ja muokkaamalla toimintatavat yhtenäisiksi aikaansaadaan parempaa työpäiväkokemusta. Henkilöstön draivi eli työstä innostuminen, oman työn merkityksellisyyden kokeminen ja jatkuva uuden oppiminen antavat kokemuksen siitä, että pankkilaisella on riittävästi mahdollisuuksia osallistua toiminnan jatkuvaan kehittämiseen vuorovaikutuksen, palautteen, itsensä johtamisen ja työn tuunaamisen kautta.
The research questions were as follows: 1) How can a work community encourage interaction to promote the development of a shared operational culture? 2) How do members of the work community give feedback to each other in the new bank? 3) What kind of self-management methods can be implemented? 4) What tasks and ways of working can be crafted or changed, and how? The study was carried out through action research between autumn 2018 and early 2020.
The theoretical section of this thesis discusses the characteristics of corporate culture, the relevance of a good workday experience for employees – in addition to good customer experience – and interaction, giving feedback, self-management, and crafting of one’s job. The theoretical section is based on a wide range of books and online materials covering issues related to the research questions.
For the empirical section, the researcher carried out group interviews with the employees of her original (pre-integration) work community in autumn 2018, before the bank integration had been confirmed. The researcher also analysed employee surveys from recent years and, together with members of her work community, discussed workplace encounters between different temperaments. After the bank integration had been confirmed, the researcher participated in an integration workgroup named Operating models and sales management, the purpose of which was to support the creation of the new bank. Towards the end of 2019, the researcher charted the experiences of the new bank’s employees of the integration through individual interviews. She also observed self-management and the relevance of job crafting amidst today’s changing bank work.
The results of this study show that a better workday experience can be created by systematically engaging the whole personnel in the development of the new bank’s operational culture and by making the ways of working consistent. The drive demonstrated by personnel, i.e. their enthusiasm towards their work, feelings of meaningfulness of their work, and continuous learning, contribute to the feeling that bank employees have enough opportunities to participate in the continuous development of operations through interaction, feedback, self-management and job crafting.