Tunnetaitoja tutkimassa : Laadullinen tutkimus lasten tunnetaitoryhmästä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Perhehaavi-hankkeessa
de Jong, Hanna; Mäkelä, Minna-Maaria (2020)
de Jong, Hanna
Mäkelä, Minna-Maaria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163524
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin Perhehaavi-hankkeen kanssa, jonka tarkoituksena on tukea haavoittuvassa asemassa olevien lapsiperheiden vanhemmuutta. Hankkeessa järjestettiin Vanhemmuuden ABC -ryhmä, johon kuului lapsille kehitetty erillinen tunnetaitoryhmä. Ryhmä kokoontui kerran viikossa neljän viikon ajan ja siihen osallistui kolme 3–4-vuotiasta lasta. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lasten suhtautumista tunnetaitoryhmään ja tunnetaitojen mahdollista kehittymistä sekä sitä, tukeeko tunnetaitoryhmä lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös tunnetaitojen merkitystä seurakunnan lapsi- ja nuorisotyössä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla lasten tunnetaitoryhmää sen koko toiminnan ajan sekä haastattelemalla yhteensä kolmea eri vanhempaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tunnetaitoryhmän viimeisen tapaamiskerran päätteeksi. Yksi haastatteluista suoritettiin sähköpostin välityksellä. Lisäksi lasten ja vanhempien ryhmät kokoontuivat jälleennäkemiskerralle kaksi kuukautta ryhmien päättymisen jälkeen. Tällöin vanhempien kanssa keskusteltiin ryhmien mahdollisista vaikutuksista arjessa. Aineistoa analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Havaintojen mukaan lapset osallistuivat innokkaasti järjestettyyn toimintaan ja viihtyivät tunnetaitoryhmässä hyvin. Tätä johtopäätöstä tukivat myös vanhempien haastattelut. Lasten tunnetaitojen varsinaista kehittymistä oli haastava todeta lyhyen tutkimusjakson ja etukäteen luultua pienemmän lapsiryhmän sekä lasten nuoren iän vuoksi. Vanhemmat kokivat vuorovaikutussuhteen lapsensa kanssa parantuneen ja tähän suurimpana vaikuttavana tekijänä pidettiin Vanhemmuuden ABC -ryhmästä saatuja vinkkejä sekä vertaistukea, joiden avulla omaan toimintaan kiinnitettiin enemmän huomiota.
Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla lasten tunnetaitoryhmää sen koko toiminnan ajan sekä haastattelemalla yhteensä kolmea eri vanhempaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tunnetaitoryhmän viimeisen tapaamiskerran päätteeksi. Yksi haastatteluista suoritettiin sähköpostin välityksellä. Lisäksi lasten ja vanhempien ryhmät kokoontuivat jälleennäkemiskerralle kaksi kuukautta ryhmien päättymisen jälkeen. Tällöin vanhempien kanssa keskusteltiin ryhmien mahdollisista vaikutuksista arjessa. Aineistoa analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Havaintojen mukaan lapset osallistuivat innokkaasti järjestettyyn toimintaan ja viihtyivät tunnetaitoryhmässä hyvin. Tätä johtopäätöstä tukivat myös vanhempien haastattelut. Lasten tunnetaitojen varsinaista kehittymistä oli haastava todeta lyhyen tutkimusjakson ja etukäteen luultua pienemmän lapsiryhmän sekä lasten nuoren iän vuoksi. Vanhemmat kokivat vuorovaikutussuhteen lapsensa kanssa parantuneen ja tähän suurimpana vaikuttavana tekijänä pidettiin Vanhemmuuden ABC -ryhmästä saatuja vinkkejä sekä vertaistukea, joiden avulla omaan toimintaan kiinnitettiin enemmän huomiota.