Uuden työntekijän perehdytys. Case: K-Market Härmä
Ansio, Milja (2020)
Ansio, Milja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on uuden työntekijän perehdytys yritykseen. Kohdeyrityksenä on
K-Market Härmä, joka on osa paikallista Powerco-konsernia. Työn tarkoituksena on saada selville, millainen on hyvä perehdytysprosessi sekä millainen on
K-Market Härmän tämän hetkinen perehdytysprosessi ja miten sen toimivuutta voitaisiin kehittää. Niiden pohjalta laadittiin uusi, ajantasainen perehdytysopas yri-tykselle.
Työn teoria koostuu perehdyttämisestä sekä asiakaspalvelusta. Teoreettisessa
viitekehyksessä kerrotaan, miten nämä teoriat liittyvät toisiinsa sekä, miten ne ovat yhteydessä tutkimukseen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen menetelmä ja se toteutettiin haastattelemalla kasvotusten yrityksen seitsemää työntekijää. Teoriaa ja vastauksia analysoimalla tarkoituksena oli saada kehitysehdotuksia yrityksen perehdytykseen sekä perehdytysoppaan kehittämiseksi.
Uuden perehdytysoppaan lisäksi yritykselle luotiin tarkistuslista, joka toimii sekä perehdyttäjän että perehdytettävien apuna perehdytysprosessissa. Perehdytysopas ja tarkistuslista tallennettiin yritykselle sähköiseen muotoon, jotta ne pystytään
pitämään jatkossa ajan tasalla.
The topic of this thesis was to introduce the new employee to the company. The target company was K-Market Härmä, which is part of the local Powerco Group. The objective of this thesis was to find out what a good orientation process is like, what the current orientation process at K-Market Härmä is like and how it can be improved. Based on these a new, updated orientation guide for the company was developed.
The theory of this thesis consists of orientation and customer service. The theoretical framework explains how these theories relate to each other and how they are related to the study. The qualitative method was selected as the used research method and it was implemented by interviewing seven employees of the company. The purpose of analyzing the theory and the gained answers was to get development suggestions to improve the case company’s orientation process and to
develop a orientation guide.
In addition to the new orientation guide, a checklist was created for the company to help both the new employee and the person who is responsible for conducting the work orientation. The orientation guide and the checklist will be saved in electronic form for the company, so they can be updated in the future.
K-Market Härmä, joka on osa paikallista Powerco-konsernia. Työn tarkoituksena on saada selville, millainen on hyvä perehdytysprosessi sekä millainen on
K-Market Härmän tämän hetkinen perehdytysprosessi ja miten sen toimivuutta voitaisiin kehittää. Niiden pohjalta laadittiin uusi, ajantasainen perehdytysopas yri-tykselle.
Työn teoria koostuu perehdyttämisestä sekä asiakaspalvelusta. Teoreettisessa
viitekehyksessä kerrotaan, miten nämä teoriat liittyvät toisiinsa sekä, miten ne ovat yhteydessä tutkimukseen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen menetelmä ja se toteutettiin haastattelemalla kasvotusten yrityksen seitsemää työntekijää. Teoriaa ja vastauksia analysoimalla tarkoituksena oli saada kehitysehdotuksia yrityksen perehdytykseen sekä perehdytysoppaan kehittämiseksi.
Uuden perehdytysoppaan lisäksi yritykselle luotiin tarkistuslista, joka toimii sekä perehdyttäjän että perehdytettävien apuna perehdytysprosessissa. Perehdytysopas ja tarkistuslista tallennettiin yritykselle sähköiseen muotoon, jotta ne pystytään
pitämään jatkossa ajan tasalla.
The topic of this thesis was to introduce the new employee to the company. The target company was K-Market Härmä, which is part of the local Powerco Group. The objective of this thesis was to find out what a good orientation process is like, what the current orientation process at K-Market Härmä is like and how it can be improved. Based on these a new, updated orientation guide for the company was developed.
The theory of this thesis consists of orientation and customer service. The theoretical framework explains how these theories relate to each other and how they are related to the study. The qualitative method was selected as the used research method and it was implemented by interviewing seven employees of the company. The purpose of analyzing the theory and the gained answers was to get development suggestions to improve the case company’s orientation process and to
develop a orientation guide.
In addition to the new orientation guide, a checklist was created for the company to help both the new employee and the person who is responsible for conducting the work orientation. The orientation guide and the checklist will be saved in electronic form for the company, so they can be updated in the future.