Hoivaathan mieltäni? - Lapsen mieli -materiaalin hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa.
Malinen, Taru (2020)
Malinen, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Suomen mielenterveysseuran tuottaman, Lapsen mieli -materiaalin käyttöä Kurjenpolven päiväkodissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, onko materiaali käytetty yksikön arjessa, kuinka usein sitä on käytetty, sekä minkä ikäisten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin myös muita yksikössä käytettäviä, lasten mielenterveyttä tukevia materiaaleja ja menetelmiä, sekä kasvatushenkilöstön näkemyksiä päivähoidossa toteutettavasta mielenterveystyöstä ja sen haasteista.
Vantaan kaupunki oli mukana kehittämässä ja pilotoimassa Suomen Mielenterveysseuran Lapsen mieli -materiaalia yhdessä muiden kuntatoimijoiden kanssa. Lapsen mieli- materiaali on tuotettu päivähoitoon ja neuvolaan lapsen mielenterveyden tukemisen materiaaliksi. Vuonna 2015 materiaali hankittiin jokaiseen vantaalaiseen päiväkotiin ja osa henkilöstöstä koulutettiin sen käyttöön. Materiaalikokonaisuus koostuu useasta eri elementistä, mutta tässä opinnäytetyössä keskitymme selvittämään Lapsen mieli- käsikirjan ja Eläinlasten elämää- pöytäteatterimateriaalin käyttämistä kyseisessä yksikössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka aineiston hankinnassa käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä. Kasvatushenkilöstölle suunnatun kyselylomakkeen lisäksi, aineistoa laajennettiin tutkittavan päiväkodin johtajan haastattelulla, sekä materiaalin kehittämisen ja hankkimisen ai- kaan Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkönä toiminutta asiantuntijaa. Pienen otannan tähden aineistoa käsitellään sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että materiaali ei ole jalkautunut yksikön arkeen, eikä suurin osa ollut saanut minkäänlaista koulutusta tai perehdytystä materiaalin käyttöön. Yksikössä toteutettiin muiden materiaalien avulla ehkäisevää mielenterveystyötä. Kasvattajien näkemykset olivat hyvin eriäviä varhaiskasvatussuunnitelman sisällöstä mielenterveystyön suhteen sekä eri materiaalien ja menetelmien tarpeellisuudesta. Kasvattajat toivoivat lisää koulutusta, luentoja sekä ammatillista keskustelua lasten mielenterveydellisistä haasteista ja ongelmista. Kehittämisen näkökulmasta yksikössä tulisi luoda näitä toiveita mahdollistavat rakenteet yksikön arkeen. The purpose of this thesis is to survey the use of Child mind -material in Kurjenpolvi daycare center. The objective is to quantify the use of the materials. The study also aims to collect information of other materials and methods used to sustain a child’s mental health. Additionally, this project sought to find out how the early childhood educators view the mental health work in daycare, including its challenges.
The City of Vantaa took part of producing and piloting Child mind -material with other municipal actors. The material has been produced for early childhood education and child health center workers. In 2015, the material was provided to all daycare centers in Vantaa and some of the educators were trained to use it. The material contains many different elements, but in this thesis, we are focused on the use of Child mind -handbook and The life of animal children -puppetry.
The study was executed mainly as a qualitative survey, but some quantitative methods were also used. The survey contained both closed and open-ended questions. In addition to survey, the study was augmented by an interview of the head of the studied daycare and a develop manager of early childhood education. Because of the small sampling, we are using content analyzing throughout the study.
The key finding of the research is that the material hasn ́t become an established work tool in this daycare center and most of the workers haven’t been trained on how to use it. There were other materials and methods in use to support a child’s mental health. Educators were hoping to get more education and lectures about children’s mental health and how to support it, but also an open conversation in the work community about the challenges of children’s mental health. Based on the findings, this study recommends that create a structure that supports to achieve these hopes.
Vantaan kaupunki oli mukana kehittämässä ja pilotoimassa Suomen Mielenterveysseuran Lapsen mieli -materiaalia yhdessä muiden kuntatoimijoiden kanssa. Lapsen mieli- materiaali on tuotettu päivähoitoon ja neuvolaan lapsen mielenterveyden tukemisen materiaaliksi. Vuonna 2015 materiaali hankittiin jokaiseen vantaalaiseen päiväkotiin ja osa henkilöstöstä koulutettiin sen käyttöön. Materiaalikokonaisuus koostuu useasta eri elementistä, mutta tässä opinnäytetyössä keskitymme selvittämään Lapsen mieli- käsikirjan ja Eläinlasten elämää- pöytäteatterimateriaalin käyttämistä kyseisessä yksikössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka aineiston hankinnassa käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä. Kasvatushenkilöstölle suunnatun kyselylomakkeen lisäksi, aineistoa laajennettiin tutkittavan päiväkodin johtajan haastattelulla, sekä materiaalin kehittämisen ja hankkimisen ai- kaan Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkönä toiminutta asiantuntijaa. Pienen otannan tähden aineistoa käsitellään sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että materiaali ei ole jalkautunut yksikön arkeen, eikä suurin osa ollut saanut minkäänlaista koulutusta tai perehdytystä materiaalin käyttöön. Yksikössä toteutettiin muiden materiaalien avulla ehkäisevää mielenterveystyötä. Kasvattajien näkemykset olivat hyvin eriäviä varhaiskasvatussuunnitelman sisällöstä mielenterveystyön suhteen sekä eri materiaalien ja menetelmien tarpeellisuudesta. Kasvattajat toivoivat lisää koulutusta, luentoja sekä ammatillista keskustelua lasten mielenterveydellisistä haasteista ja ongelmista. Kehittämisen näkökulmasta yksikössä tulisi luoda näitä toiveita mahdollistavat rakenteet yksikön arkeen.
The City of Vantaa took part of producing and piloting Child mind -material with other municipal actors. The material has been produced for early childhood education and child health center workers. In 2015, the material was provided to all daycare centers in Vantaa and some of the educators were trained to use it. The material contains many different elements, but in this thesis, we are focused on the use of Child mind -handbook and The life of animal children -puppetry.
The study was executed mainly as a qualitative survey, but some quantitative methods were also used. The survey contained both closed and open-ended questions. In addition to survey, the study was augmented by an interview of the head of the studied daycare and a develop manager of early childhood education. Because of the small sampling, we are using content analyzing throughout the study.
The key finding of the research is that the material hasn ́t become an established work tool in this daycare center and most of the workers haven’t been trained on how to use it. There were other materials and methods in use to support a child’s mental health. Educators were hoping to get more education and lectures about children’s mental health and how to support it, but also an open conversation in the work community about the challenges of children’s mental health. Based on the findings, this study recommends that create a structure that supports to achieve these hopes.