Ostoskorin käytettävyyttä ja käyttökokemusta kehittämällä kasvua verkkokaupan konversioon
Köntti, Maija (2020)
Köntti, Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102244
Tiivistelmä
Verkkokaupan konversio eli kävijöiden ja ostajien prosentuaalinen suhde on yksi seuratuimpia sähköisen kaupankäynnin lukuja, jota yritykset pyrkivät systemaattisesti kasvattamaan. Verkkokaupan ostoskorin käyttökokemus on yksi merkittävin tekijä konversion muodostumisessa. Käytettävyydeltään helppo, johdonmukainen ja riittävän monipuolinen ostoskori takaa ostajalle positiivisen käyttökokemuksen, joka auttaa kasvattamaan verkkokaupan konversiota.
Tässä opinnäytetyönä toteutetussa kehittämishankkeessa tutkittiin kohdeorganisaation eli Lippupiste Oy:n verkkokaupan ostoskoria laadullisen tapaustutkimuksen muodossa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ostoskorista suurimmat ongelmat, jotka heikentävät ostajien käyttökokemusta. Monimenetelmällisen tutkimuksen aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluiden, käytettävyystestauksen sekä heuristisen arvioinnin avulla. Asiantuntijahaastattelu toteutettiin kohdeorganisaation kuluttajarajapinnassa työskenteleville neljälle asiantuntijalle. Käytettävyystestaukseen valittiin viisi keskenään erilaisen taustan ja osaamistason omaavaa henkilöä. Näiden kahden tutkimuksen keskeisimmät löydökset arvioitiin lopuksi Jakob Nielsenin 10 heuristisen säännön avulla. Tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan tietokoneella asiointia ja ulkopuolelle jätettiin myös kolmansien osapuolten tarjoamat palvelut, kuten maksutavat.
Tutkimustulokset osoittivat Lippu.fi-verkkokaupan ostoskorin käytettävyyden olevan yleisellä tasolla hyvä. Tutkimuksessa esiin nousseet käyttäjän käyttökokemusta heikentävät tekijät liittyivät lahjakortilla maksamiseen, yleisiin ohjeistuksiin tai niiden puuttumiseen sekä ostoprosessin virhetilanteisiin. Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaatiolle laadittiin lista kehitysehdotuksista, joita kehittämällä Lippu.fi-verkkokaupan ostoskorin käyttökokemusta ja konversiota saadaan parannettua.
Tässä opinnäytetyönä toteutetussa kehittämishankkeessa tutkittiin kohdeorganisaation eli Lippupiste Oy:n verkkokaupan ostoskoria laadullisen tapaustutkimuksen muodossa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ostoskorista suurimmat ongelmat, jotka heikentävät ostajien käyttökokemusta. Monimenetelmällisen tutkimuksen aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluiden, käytettävyystestauksen sekä heuristisen arvioinnin avulla. Asiantuntijahaastattelu toteutettiin kohdeorganisaation kuluttajarajapinnassa työskenteleville neljälle asiantuntijalle. Käytettävyystestaukseen valittiin viisi keskenään erilaisen taustan ja osaamistason omaavaa henkilöä. Näiden kahden tutkimuksen keskeisimmät löydökset arvioitiin lopuksi Jakob Nielsenin 10 heuristisen säännön avulla. Tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan tietokoneella asiointia ja ulkopuolelle jätettiin myös kolmansien osapuolten tarjoamat palvelut, kuten maksutavat.
Tutkimustulokset osoittivat Lippu.fi-verkkokaupan ostoskorin käytettävyyden olevan yleisellä tasolla hyvä. Tutkimuksessa esiin nousseet käyttäjän käyttökokemusta heikentävät tekijät liittyivät lahjakortilla maksamiseen, yleisiin ohjeistuksiin tai niiden puuttumiseen sekä ostoprosessin virhetilanteisiin. Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaatiolle laadittiin lista kehitysehdotuksista, joita kehittämällä Lippu.fi-verkkokaupan ostoskorin käyttökokemusta ja konversiota saadaan parannettua.