Helsinki staycation-kohteena
Laiho, Aune; Schütz, Maria (2020)
Laiho, Aune
Schütz, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301819
Tiivistelmä
Staycationin eli lähimatkailun suosio on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Siitä on tullut trendikäs tapa viettää kokemusrikas loma lähellä kotia. Lähimatkailussa lähdetään lähikaupunkiin tai jäädään kotipaikkakunnalle viettämään laatuaikaa ja irtautumaan arjesta lomalle ominaisilla tavoilla.
Opinnäytetyömme käsittelee staycationia Helsingissä ja Helsinkiä lähimatkakohteena pääkaupunkiseutulaisille. Monipuolistuva ja kansainvälistyvä Helsinki houkuttelee runsailla palveluillaan sekä kulttuurillaan jäämään kaupunkiin. Palveluiden taso on noussut korkeiksi ja runsaiksi kansainvälisellä tavalla. Enää ei tarvitse lähteä Helsingistä kokeakseen suurkaupungin tunnelmaa. Siitä pitävät huolen kattava kulttuuri, ravintola- sekä palvelutarjonta.
Toimeksiantajanamme on Reilun matkailun yhdistys, jonka ydintavoitteena on edistää vastuullista matkailua. Heidän toimintansa perustuu vapaaehtoistyöhön ja heidän jäseniksi voi liittyä kuka tahansa, ketä kiinnostaa reilun ja vastuullisen matkailun kannattaminen. Yhdistys tekee aktiivista lähetystoimintaa kiertämällä oppilaitoksia ja erilaisia tapahtumia tiedottamalla vastuullisen matkailun periaatteista. Opinnäytetyömme antaa Reilun matkailun yhdistykselle tärkeää tietoa pääkaupunkiseutulaisten kuluttajakäyttäytymisestä ja mielenkiinnosta lähimatkailua kohtaan. Lähimatkailu on osa vastuullista matkailua ja tärkeä sekä tulevaisuuden uusi suunta matkailulle.
Teimme kyselytutkimuksen Webropol-ohjelmalla, johon vastasi syksyn 2019 aikana päälle
60 pääkaupunkiseutulaista Helsingistä, Vantaalta, Espoosta sekä Kauniaisista eri ikäluokista 15-vuotiaista aina yli 60-vuotiasiin saakka. Kysely sisälsi suurimmalta osaltaan
monivalintakysymyksiä, mutta myös yhden aovimen kysymyksen, johon sai vastata omin sanoin. Kysely toteutettiin anonyyminä ja sen vastaamiseen kesti noin muutaman minuutin. Kyselyn vastaukset kertoivat, että staycation-terminä ei ole vielä kovin tunnettu ja ne ketkä tuntevat termin sekä sen merkityksen, ovat myös lomailleet kyseisellä tavalla. Lähimatkailua tulee kehittää yhä suuremmaksi ja houkuttelevammaksi tavaksi matkustaa. Helsingin brändiä lähimatkakohteena täytyy kehittää yhä enemmän. Tähän tarvitaan kaupungin, siellä toimivien yrityksien sekä asukkaiden panosta.
Opinnäytetyömme käsittelee staycationia Helsingissä ja Helsinkiä lähimatkakohteena pääkaupunkiseutulaisille. Monipuolistuva ja kansainvälistyvä Helsinki houkuttelee runsailla palveluillaan sekä kulttuurillaan jäämään kaupunkiin. Palveluiden taso on noussut korkeiksi ja runsaiksi kansainvälisellä tavalla. Enää ei tarvitse lähteä Helsingistä kokeakseen suurkaupungin tunnelmaa. Siitä pitävät huolen kattava kulttuuri, ravintola- sekä palvelutarjonta.
Toimeksiantajanamme on Reilun matkailun yhdistys, jonka ydintavoitteena on edistää vastuullista matkailua. Heidän toimintansa perustuu vapaaehtoistyöhön ja heidän jäseniksi voi liittyä kuka tahansa, ketä kiinnostaa reilun ja vastuullisen matkailun kannattaminen. Yhdistys tekee aktiivista lähetystoimintaa kiertämällä oppilaitoksia ja erilaisia tapahtumia tiedottamalla vastuullisen matkailun periaatteista. Opinnäytetyömme antaa Reilun matkailun yhdistykselle tärkeää tietoa pääkaupunkiseutulaisten kuluttajakäyttäytymisestä ja mielenkiinnosta lähimatkailua kohtaan. Lähimatkailu on osa vastuullista matkailua ja tärkeä sekä tulevaisuuden uusi suunta matkailulle.
Teimme kyselytutkimuksen Webropol-ohjelmalla, johon vastasi syksyn 2019 aikana päälle
60 pääkaupunkiseutulaista Helsingistä, Vantaalta, Espoosta sekä Kauniaisista eri ikäluokista 15-vuotiaista aina yli 60-vuotiasiin saakka. Kysely sisälsi suurimmalta osaltaan
monivalintakysymyksiä, mutta myös yhden aovimen kysymyksen, johon sai vastata omin sanoin. Kysely toteutettiin anonyyminä ja sen vastaamiseen kesti noin muutaman minuutin. Kyselyn vastaukset kertoivat, että staycation-terminä ei ole vielä kovin tunnettu ja ne ketkä tuntevat termin sekä sen merkityksen, ovat myös lomailleet kyseisellä tavalla. Lähimatkailua tulee kehittää yhä suuremmaksi ja houkuttelevammaksi tavaksi matkustaa. Helsingin brändiä lähimatkakohteena täytyy kehittää yhä enemmän. Tähän tarvitaan kaupungin, siellä toimivien yrityksien sekä asukkaiden panosta.