Nudging for inclusive student experience in higher education
Jääskeläinen, Riikka (2020)
Jääskeläinen, Riikka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271634
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ja parantaa uusien kansainvälisten perustutkinto-opiskelijoiden palvelukokemusta suomalaisessa pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa korkeakoulussa. Tavoitteena on tunnistaa kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia ja ymmärtää heidän kohtaamiaan haasteita erityisesti opintojensa alussa. Tutkimuksessa kehitetään palveluratkaisu, joka tukee uusien kansainvälisten opiskelijoiden tulemista osaksi korkeakouluyhteisöä ja suomalaista yhteiskuntaa, ja joka siten edistää heidän mahdollisuuksiaan työllistymistään Suomeen valmistumisen jälkeen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat 1) Mitä haasteita kansainväliset opiskelijat kohtaavat erityisesti korkeakouluopintojensa alussa? 2) Mitkä tiedot ja taidot edistäisivät opiskelijoiden opintomenestystä? ja 3) Minkälainen palveluratkaisu vastaisi opiskelijoiden tarpeisiin parantaen heidän kokemustaan, edistäen heidän opintomenestystään ja lisäten heidän osallisuuttaan korkeakouluyhteisössä?
Tutkimus rakentuu aiempaan tutkimukseen osallisuuden kokemuksesta korkeakoulutuksessa, arvonluontiin yhteiskehittämisen alustoilla ja käyttäytymisen tuuppaamiseen. Sosiaalisen osallisuuden tasot korkeakoulutuksessa ulottuvat ideologiasta ja kulttuurisista arvoista kansallisten kulttuurien, korkeakoulujen strategioiden ja käytäntöjen kautta yksilön kokemuksiin, kykyihin ja kulttuurienväliseen herkkyyteen. Tutkimus on toteutettu käyttäen palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Tutkimusvaiheen menetelmiin kuuluvat kysely, haastattelut ja etnografinen luotaintutkimus, joilla kartoitettiin kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia. Muita käytettyjä menetelmiä ovat mm. asiakaspolku, yhteiskehittämisen työpajat, konsepti, prototyyppi, arvonluontitaulu ja testaus.
Yksi tutkimuksen päätuotoksista on kansainvälisen opiskelijan asiakaspolku, joka paljastaa opiskelijakokemuksen yhdeksän vaihetta kipupisteineen ja palvelupuutteineen kehittämistyön ideoimiseksi. Opiskelijoiden opintomenestystä edistäviä taitoja ja tietoja ovat tutkimuksen mukaan oppimisympäristön ymmärrys ml. korkeakoulun akateeminen kulttuuri, kyky hallita opintojen työmäärää ja siten suunnitella toteutettavissa oleva henkilökohtainen opintosuunnitelma, kyky luoda yhteyksiä muihin opiskelijoihin, monikulttuurisen ryhmätyöskentelyn taidot ja henkilökohtaisen kestokyvyn rakentaminen. Kaikki edellä mainitut tiedot ja taidot edistävät uusien kansainvälisten opiskelijoiden akateemista ja sosiaalista osallisuutta yhteisössä.
Pääasiallinen johtopäätös tutkimuksesta on, että käyttäytymisen tuuppaminen yhteiskehittämisen alustalla tarjoaa korkeakoululle toteutettavissa olevan tavan tukea osallisuutta. Fasilitoimalla ja tuuppaamalla eritaustaisten ihmisten kohtaamisia kampuksella voi lopulta johtaa niin yksilöiden elämää muokkaavien tavoitteiden saavuttamiseen kuin yhteiskunnankin tasa-arvoistumiseen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat 1) Mitä haasteita kansainväliset opiskelijat kohtaavat erityisesti korkeakouluopintojensa alussa? 2) Mitkä tiedot ja taidot edistäisivät opiskelijoiden opintomenestystä? ja 3) Minkälainen palveluratkaisu vastaisi opiskelijoiden tarpeisiin parantaen heidän kokemustaan, edistäen heidän opintomenestystään ja lisäten heidän osallisuuttaan korkeakouluyhteisössä?
Tutkimus rakentuu aiempaan tutkimukseen osallisuuden kokemuksesta korkeakoulutuksessa, arvonluontiin yhteiskehittämisen alustoilla ja käyttäytymisen tuuppaamiseen. Sosiaalisen osallisuuden tasot korkeakoulutuksessa ulottuvat ideologiasta ja kulttuurisista arvoista kansallisten kulttuurien, korkeakoulujen strategioiden ja käytäntöjen kautta yksilön kokemuksiin, kykyihin ja kulttuurienväliseen herkkyyteen. Tutkimus on toteutettu käyttäen palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Tutkimusvaiheen menetelmiin kuuluvat kysely, haastattelut ja etnografinen luotaintutkimus, joilla kartoitettiin kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia. Muita käytettyjä menetelmiä ovat mm. asiakaspolku, yhteiskehittämisen työpajat, konsepti, prototyyppi, arvonluontitaulu ja testaus.
Yksi tutkimuksen päätuotoksista on kansainvälisen opiskelijan asiakaspolku, joka paljastaa opiskelijakokemuksen yhdeksän vaihetta kipupisteineen ja palvelupuutteineen kehittämistyön ideoimiseksi. Opiskelijoiden opintomenestystä edistäviä taitoja ja tietoja ovat tutkimuksen mukaan oppimisympäristön ymmärrys ml. korkeakoulun akateeminen kulttuuri, kyky hallita opintojen työmäärää ja siten suunnitella toteutettavissa oleva henkilökohtainen opintosuunnitelma, kyky luoda yhteyksiä muihin opiskelijoihin, monikulttuurisen ryhmätyöskentelyn taidot ja henkilökohtaisen kestokyvyn rakentaminen. Kaikki edellä mainitut tiedot ja taidot edistävät uusien kansainvälisten opiskelijoiden akateemista ja sosiaalista osallisuutta yhteisössä.
Pääasiallinen johtopäätös tutkimuksesta on, että käyttäytymisen tuuppaminen yhteiskehittämisen alustalla tarjoaa korkeakoululle toteutettavissa olevan tavan tukea osallisuutta. Fasilitoimalla ja tuuppaamalla eritaustaisten ihmisten kohtaamisia kampuksella voi lopulta johtaa niin yksilöiden elämää muokkaavien tavoitteiden saavuttamiseen kuin yhteiskunnankin tasa-arvoistumiseen.