Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yhden vanhemman perheiden lasten hyvinvoinnin tukemisesta
Kaverinen, Kaisu; Pylkkänen, Kaisu (2020)
Kaverinen, Kaisu
Pylkkänen, Kaisu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001251577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001251577
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yhden vanhemman perheiden lasten hyvinvoinnin tukemisesta päiväkodissa. Opinnäytetyössä tutkittiin haastatteluiden avulla, miten yhden vanhemman perheen lapsen tuen tarpeet näkyivät, miten vanhemmuutta tuetaan sekä kuinka varhaiskasvatusta voitaisi kehittää lisää perheiden moninaisuutta tukevaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin varhaiskasvatuksen erityisopettajalle ja viidelle varhaiskasvatuksen opettajalle. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, monimuotoisista perheistä ja lapsen elämänkulun tukemisesta.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että yhden vanhemman perheiden lasten tuen tarpeet näyttäytyivät lapsen huomiohakuisuutena, läheisyyden tarpeena, tunne-elämän vaikeuksina, ikävöintinä sekä käytöspulmina. Kasvatusyhteistyö ja vanhemmuuden tukeminen nähtiin tärkeänä asiana lapsen yksilöllisen huomioimisen rinnalla. Kehittämistarpeina esille nousivat lisäkoulutuksen tarve, päättäjien tietoisuuden lisääminen tukea tarvitsevien lasten todellisesta määrästä ja resurssien turvaaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin varhaiskasvatuksen erityisopettajalle ja viidelle varhaiskasvatuksen opettajalle. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, monimuotoisista perheistä ja lapsen elämänkulun tukemisesta.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että yhden vanhemman perheiden lasten tuen tarpeet näyttäytyivät lapsen huomiohakuisuutena, läheisyyden tarpeena, tunne-elämän vaikeuksina, ikävöintinä sekä käytöspulmina. Kasvatusyhteistyö ja vanhemmuuden tukeminen nähtiin tärkeänä asiana lapsen yksilöllisen huomioimisen rinnalla. Kehittämistarpeina esille nousivat lisäkoulutuksen tarve, päättäjien tietoisuuden lisääminen tukea tarvitsevien lasten todellisesta määrästä ja resurssien turvaaminen.