Mitä erityisyys tarkoittaa? Opas vanhemmille erityisyydestä keskustelemiseen pienten sisaruksien kanssa
Ylönen, Minttu (2019)
Ylönen, Minttu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001211474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001211474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas, joka on suunnattu erityislapsiperheiden vanhemmille laadukkaan ensitiedon antamisen tueksi varhaiskasvatusikäiselle sisarukselle.
Laadukkaalla ensitiedolla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan oikean-aikaista ja ikätason
mukaista ensitiedon prosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Opinnäytetyössä menetelmänä hyödynnettiin tuotekehitysprosessia sekä verkossa tapahtuvia kyselyitä. Opinnäytetyön aikana toteutettiin kolme erilaista verkkokyselyä Webropol-ohjelman kautta. Ensimmäisessä kyselyssä kerättiin kokemuksia erityisyydestä. Kyselyssä tulleita kokemuksia hyödynnettiin sitaatteina oppaassa. Oppaan ollessa protyyppivaiheessa, toteutettiin mielipidekysely verkossa. Kolmas verkossa tapahtuva mielipidekysely oli lähes valmiin oppaan mielipidekysely.
Opinnäytetyön aikana tuotetun oppaan kaltaista tuotosta ei vaikuttanut olevan Suomessa
markkinoilla toteutushetkellä. Opinnäytetyön alussa tuotettiin teoreettinen viitekehys, joka
toimii oppaan taustalla. Opas on tuotettu ensisijaisesti erityisperheille, joissa on varhaiskasvatusikäinen lapsi, mutta opasta voidaan soveltaa myös aikuisen tai vanhemman erityisyydestä puhumiseen. Tämän lisäksi oppaasta voivat hyötyä erityisperheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset, kuten varhaiskasvatusalan ammattilaiset, sairaalan sosiaalityöntekijät ja muut perhetyöntekijät.
Laadukkaalla ensitiedolla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan oikean-aikaista ja ikätason
mukaista ensitiedon prosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Opinnäytetyössä menetelmänä hyödynnettiin tuotekehitysprosessia sekä verkossa tapahtuvia kyselyitä. Opinnäytetyön aikana toteutettiin kolme erilaista verkkokyselyä Webropol-ohjelman kautta. Ensimmäisessä kyselyssä kerättiin kokemuksia erityisyydestä. Kyselyssä tulleita kokemuksia hyödynnettiin sitaatteina oppaassa. Oppaan ollessa protyyppivaiheessa, toteutettiin mielipidekysely verkossa. Kolmas verkossa tapahtuva mielipidekysely oli lähes valmiin oppaan mielipidekysely.
Opinnäytetyön aikana tuotetun oppaan kaltaista tuotosta ei vaikuttanut olevan Suomessa
markkinoilla toteutushetkellä. Opinnäytetyön alussa tuotettiin teoreettinen viitekehys, joka
toimii oppaan taustalla. Opas on tuotettu ensisijaisesti erityisperheille, joissa on varhaiskasvatusikäinen lapsi, mutta opasta voidaan soveltaa myös aikuisen tai vanhemman erityisyydestä puhumiseen. Tämän lisäksi oppaasta voivat hyötyä erityisperheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset, kuten varhaiskasvatusalan ammattilaiset, sairaalan sosiaalityöntekijät ja muut perhetyöntekijät.