Hyvinvointiteknologia terveyden edistäjänä: digiosaamisen kehittämisen koulutussuunnitelma Vakka-Suomen seudulle
Flemming, Mia (2019)
Flemming, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727182
Tiivistelmä
Tässä työelämälähtöisessä kehittämistyössä laadittiin koulutussuunnitelma terveydenhuollon henkilöstön digiosaamisen kehittämiseksi. Tämän koulutussuunnitelman tarkoituksena on vahvistaa seutukunnallisen koulutustyöryhmän organisaatioiden potilastyössä olevien henkilöstöryhmien digiosaamista asiakaslähtöisesti.Aineiston keruu suoritettiin kyselylomakkeella, jota täydentämään tehtiin seudullisen kolutustyöryhmän haastattelu. Kyselyn kohderyhmänä oli hyvinvointiteknologiapäivään osallistunut hoitohenkilökunta. Aineiston analysointi suoritettiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksessa selvitettiin vastaajien suhtautumista digitalisaatioon, kokemuksia digitaalisista työkaluista sekä käsityksiä omasta digiosaamisesta. Digitalisaatioon suhtauduttiin myönteisesti. Vastaajilla ei kuitenkaan ollut digitalisista työkaluista vielä paljon kokemuksia. Oman osaamisen koettiin olevan riittävällä tasolla, mutta asiasta toivottiin järjestettävän koulutuksia.
Johtopäätöksenä todetaan, että esimiehet ovat tärkeässä roolissa henkilöstön osaamisen kehittämisessä. Henkilöstölle on annettava riittävät resurssit ajankäytön suhteen. Lisäksi esimiehen myönteinen suhtautuminen digitalisaatioon ja henkilöstön motivointi palveluiden käyttöön koettiin ensiarvoisen tärkeäksi.
Tutkimuksessa selvitettiin vastaajien suhtautumista digitalisaatioon, kokemuksia digitaalisista työkaluista sekä käsityksiä omasta digiosaamisesta. Digitalisaatioon suhtauduttiin myönteisesti. Vastaajilla ei kuitenkaan ollut digitalisista työkaluista vielä paljon kokemuksia. Oman osaamisen koettiin olevan riittävällä tasolla, mutta asiasta toivottiin järjestettävän koulutuksia.
Johtopäätöksenä todetaan, että esimiehet ovat tärkeässä roolissa henkilöstön osaamisen kehittämisessä. Henkilöstölle on annettava riittävät resurssit ajankäytön suhteen. Lisäksi esimiehen myönteinen suhtautuminen digitalisaatioon ja henkilöstön motivointi palveluiden käyttöön koettiin ensiarvoisen tärkeäksi.