Innehållsmarknadsföring inom konstmusik Fallstudie inom Finlands nationalopera och -balett
Hannula, Kreetta (2019)
Hannula, Kreetta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627046
Tiivistelmä
I denna uppsatsprocess undersöker jag innehållsbaserade marknadsföringsmetoder och mottaglighet inom konstmusikens område. Jag utreder hur en konstorganisation lyckas med innehållsriktade marknadsföringsmetoder.
Studien syftar till att introducera inbound- och innehållsmarknadsföringsstrategier samt marknadskommunikation.
Som forskningsmetod har jag valt en kvalitativ analys av innehåll. En semistrukturerad expertintervju med nationaloperans och -balettens försäljnings- och marknadsföringschef möjliggör förståelse samt ökar medvetenheten om marknadsföringsinsatser inom konstbranschen. Intervjun analyseras med hjälp av teman.
Arbetets huvudfokus är att värdera inbound- och innehållsmarknadsföringens möjligheter och dess strategier, samt användning av marknadskommunikation vid Operan. Hur vårdar man gamla och når nya kundgrupper inom Operan? Står konstmusiken som bransch inför särskilda utmaningar när det gäller att bygga kommunikationsmodeller för att nå olika kundgrupper?
Det kom tydligt fram i undersökningen att digitaliseringen har förändrat marknadsföringsaktiviteter även inom konstmusikens område. Sociala medier och digitala tjänster ökar tillgänglighet, bekvämlighet och närvaro vilket skapar mervärde för Operans publik. Digitala tjänsterna, on line- service och live-streaming möjliggör skalning av olika aktiviteter. Baserat på forskning kan det sägas att innehåll är den bästa marknadsföringen inom konsten. Marknadskommunikation stöder förhållandet mellan varumärket och människor då man skapar en beröringsyta för kunderna på Operan. På så sätt förstärks kundens lojalitet.
I dag finns det fler kanaler att nå sin publik och konkurrensen om vår uppmärksamhet växer hela tiden. Det kom fram i studien att syftet med innehållsmarknadsföringsstrategin är att distribuera relevant information. Man engagerar sig i olika medier och bygger upp relationer och genererar kontakter. Meningen med marknadsföringskommunikation är att skapa långvariga kundrelationer där organisationen delar värdefull information för att öka engagemang och generera förtroende.
Idén om att få djupare kunskap i begreppet innehållsmarknadsföring på konstmusikens marknad kommer ur min personliga relation till klassisk musik. Studien är begränsad till att omfatta nationaloperas och -balettens verksamhet.
Studien syftar till att introducera inbound- och innehållsmarknadsföringsstrategier samt marknadskommunikation.
Som forskningsmetod har jag valt en kvalitativ analys av innehåll. En semistrukturerad expertintervju med nationaloperans och -balettens försäljnings- och marknadsföringschef möjliggör förståelse samt ökar medvetenheten om marknadsföringsinsatser inom konstbranschen. Intervjun analyseras med hjälp av teman.
Arbetets huvudfokus är att värdera inbound- och innehållsmarknadsföringens möjligheter och dess strategier, samt användning av marknadskommunikation vid Operan. Hur vårdar man gamla och når nya kundgrupper inom Operan? Står konstmusiken som bransch inför särskilda utmaningar när det gäller att bygga kommunikationsmodeller för att nå olika kundgrupper?
Det kom tydligt fram i undersökningen att digitaliseringen har förändrat marknadsföringsaktiviteter även inom konstmusikens område. Sociala medier och digitala tjänster ökar tillgänglighet, bekvämlighet och närvaro vilket skapar mervärde för Operans publik. Digitala tjänsterna, on line- service och live-streaming möjliggör skalning av olika aktiviteter. Baserat på forskning kan det sägas att innehåll är den bästa marknadsföringen inom konsten. Marknadskommunikation stöder förhållandet mellan varumärket och människor då man skapar en beröringsyta för kunderna på Operan. På så sätt förstärks kundens lojalitet.
I dag finns det fler kanaler att nå sin publik och konkurrensen om vår uppmärksamhet växer hela tiden. Det kom fram i studien att syftet med innehållsmarknadsföringsstrategin är att distribuera relevant information. Man engagerar sig i olika medier och bygger upp relationer och genererar kontakter. Meningen med marknadsföringskommunikation är att skapa långvariga kundrelationer där organisationen delar värdefull information för att öka engagemang och generera förtroende.
Idén om att få djupare kunskap i begreppet innehållsmarknadsföring på konstmusikens marknad kommer ur min personliga relation till klassisk musik. Studien är begränsad till att omfatta nationaloperas och -balettens verksamhet.