"Pedagogisen dokumentoinnin kakku" -malli pedagogisen dokumentoinnin aloitusvaiheeseen
Huusko, Virve (2019)
Huusko, Virve
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526734
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishakkeena. Kehittämishankeen kohdeorganisaationa toimi Vantaan kaupungin varhaiskasvatus. Tavoitteena kehittämishankkeessa oli tuottaa malli pedagogisen dokumentoinnin aloitusvaiheeseen. Tarkoituksena oli sen avulla edistää pedagogisen dokumentoinnin käyttämistä. Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksessa käytettävä toiminnan suunnittelun, toteuttamisen, arvioimisen ja kehittämisen menetelmä. Siinä osallisuudella ja toteutetun toiminnan reflektoinnilla on keskeinen merkitys. Sen avulla toimintaa kehitetään lapsilähtöisemmäksi. Pedagogisen dokumentoinnin viitekehys perustuu Reggio Emilia -kasvatusajatteluun. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin Koulutuksellisen tasa-arvon (Kota) -hankkeessa työskennelleiden Kota-opettajien kuudessa vertaistapaamisessa. Vertaistapaamisten yhteydessä järjestettiin neljä pedagogisen dokumentoinnin työpajaa, kehittävä vertaiskäynti ja yksi sähköpostin välityksellä käyty keskustelu. Työpajoissa käytettiin osallistavia menetelmiä (luovat ja toiminnalliset menetelmät). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kehittämishankkeen tulosten perusteella johtopäätöksenä syntyi ”pedagogisen dokumentoinnin kakku” -malli. Se kuvaa lähtökohtia, jotka on hyvä ottaa huomioon pedagogisen dokumentoinnin aloitusvaiheessa. Sisällöksi mallille muodostui tulosten perusteella pienestä liikkeelle lähteminen sekä teemat tiimin sitoutuminen, menetelmän valinta, näkyväksi tekeminen ja osallisuudesta huolehtiminen.