Maaseudun makuja Keski-Suomesta: Asiakaskohderyhmänä kotimaan matkailijat
Parkkola, Mira; Rinkinen, Tutta (2019)
Parkkola, Mira
Rinkinen, Tutta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326612
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisena Keski-Suomen maaseudun yritykset sekä maakunnan ruokaketjujen ja matkailun kehittämisessä toimivat tahot näkevät alueen ruokamatkailun tulevaisuuden, kun asiakaskohderyhmänä ovat kotimaan matkailijat. Tietoa kerättiin maaseudun matkailun nykytilasta, haasteista sekä tarvittavista toimenpiteistä alueen ruokamatkailun kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2019 Keski-Suomen alueella. Tutkimuksen viisi haastateltavaa olivat sekä yksityisissä yrityksissä, asiantuntijatehtävissä että maakunnan hankeorganisaatioissa toimivia henkilöitä.
Tuloksista selvisi, että alueella on kiinnostusta kehittämiseen ja yhteistyö on sujuvaa. Kasvava kiinnostus luontomatkailuun ja vastuulliseen matkailuun nähtiin mahdollisuuksina, joiden yhteyteen voitaisiin kehittää ruokamatkailupalveluita. Suurimpina haasteina nähtiin alueen matkailuprofiilin puuttuminen, yritysten rajalliset kehittämisresurssit, ongelmat maaseutukohteiden saavutettavuudessa ja haasteet hallita kehittyvää digimaailmaa. Ehdotettuja kehittämisen toimenpiteitä olivat asiakassegmentointi, tuotteistaminen, markkinoinnin tehostaminen ja teknologian hyödyntäminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että alueen ruokamatkailussa on potentiaalia. Matkailijoiden houkutteleminen alueelle vaatii runsaasti toimenpiteitä sekä yrityksissä että maakunnan hanketoimijoilta. Tutkimusta voidaan hyödyntää osana alueellisen ruokamatkailun kehittämisen toimintasuunnitelmaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2019 Keski-Suomen alueella. Tutkimuksen viisi haastateltavaa olivat sekä yksityisissä yrityksissä, asiantuntijatehtävissä että maakunnan hankeorganisaatioissa toimivia henkilöitä.
Tuloksista selvisi, että alueella on kiinnostusta kehittämiseen ja yhteistyö on sujuvaa. Kasvava kiinnostus luontomatkailuun ja vastuulliseen matkailuun nähtiin mahdollisuuksina, joiden yhteyteen voitaisiin kehittää ruokamatkailupalveluita. Suurimpina haasteina nähtiin alueen matkailuprofiilin puuttuminen, yritysten rajalliset kehittämisresurssit, ongelmat maaseutukohteiden saavutettavuudessa ja haasteet hallita kehittyvää digimaailmaa. Ehdotettuja kehittämisen toimenpiteitä olivat asiakassegmentointi, tuotteistaminen, markkinoinnin tehostaminen ja teknologian hyödyntäminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että alueen ruokamatkailussa on potentiaalia. Matkailijoiden houkutteleminen alueelle vaatii runsaasti toimenpiteitä sekä yrityksissä että maakunnan hanketoimijoilta. Tutkimusta voidaan hyödyntää osana alueellisen ruokamatkailun kehittämisen toimintasuunnitelmaa.