Lapsiperheiden viihdetoiveet sairaalassa : kyselytutkimus viihteen ja sosiaalisen median toiveista TYKSin Lasten ja nuorten klinikan uusiin tiloihin
Jokiniemi, Sirpa; Kuokkanen, Teresa; Sinisiipi, Suvi (2019)
Jokiniemi, Sirpa
Kuokkanen, Teresa
Sinisiipi, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326501
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lapsiperheiden toiveita viihteestä ja sosiaalisen median palveluista. Työn tavoitteena on kehittää lapsiperheiden viihtyvyyttä sairaalassaolon aikana. Tutkimus on tehty tukemaan TYKSin Lasten ja nuorten klinikan uusien tilojen (T3-sairaala) suunnittelutyötä.
Tässä työssä viihteellä tarkoitetaan erilaisia palveluita, tekemistä ja ajanvietettä. Lapsipotilaiden hoitojaksojen onnistumiselle viihtyvyydellä on suuri merkitys. Oli kyseessä lyhyt yksittäinen käynti tai pidempiaikainen potilassuhde, lelujen, ajanvietteen ja erilaisten tapahtumien myötä lapselle jää mukava muisto sairaalasta ja sairaalapelot hälvenevät.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lapsiperheiden toiveita selvitettiin puolistrukturoidun Webropol-verkkokyselyn avulla. Kysely linkitettiin kuuteen eri Turun alueen lapsiperheiden vanhemmille suunnattuun Facebook-ryhmään. Verkkokyselyyn vastasi 43 vanhempaa.
Tuloksissa nousi esiin toive mahdollisuudesta lainatablettiin, sekä suoratoistopalveluiden ja äänikirjojen käyttöön. Puutteita havaittiin viihteestä tiedottamisen osalta. Lisäksi huomautettavaa löytyi nykyisen viihteen kunnosta, iän mukaisesta tarjonnasta ja käytännöllisyydestä. Vanhemmat kaipasivat lapsille lisää ohjattua toimintaa sekä mahdollisuuden lapsenvahtipalvelulle. Vanhempien viihtymiseen tulisi myös panostaa nykyistä enemmän. Tässä tutkimuksessa sosiaalisen median osuus jäi hyvin pieneksi suhteessa viihteeseen, koska kyselyyn vastanneet eivät kokeneet sitä tärkeäksi.
Parannusehdotuksina uusiin Lasten ja nuorten klinikan tiloihin nostettiin myös viihdelukujärjestys, viihdekansio, henkilökohtainen tervetulotoivotus ja pieni viihdepakkaus. Muita ehdotuksia olivat opiskelijoiden hyödyntäminen ohjatussa toiminnassa ja vanhempien taukotila. Tulevaisuudessa viihdemahdollisuudet luultavasti tulevat painottumaan teknologiaan, mutta ihmisen kosketusta ei voi yksikään robotti tai hologrammi korvata. The purpose of the thesis was to survey the families with children’s expectations of the services of the entertainment and social media. The objective of the work is to increase the comfort of the families with children during the hospital stay. The study has been conducted to support the planning work of the new premises of TYKS Department of Paediatrics and Adolescent Medicine (the T3 hospital).
Entertainment refers to the recreation and cozyness to the comfort. Cozyness plays a big role in the successfulness of the pediatric patients' periods of treatment. Toys, recreation and different events enable a child to have a great memory of the hospital stay. Entertainment will also help on decreasing child’s fears of a hospital.
In the research both quantitative and qualitative research methods were utilized. The wishes of families with children were conducted with the help of semi-structured Webropol network inquiry. The inquiry was linked to six separate Facebook-groups directed to the parents of the families with children of Turku and nearby areas. 43 parents answered to the network inquiry.
In the results families with children would like to have an opportunity to use loan tablet, streaming services and audio books. Deficiencies were found in communication of the entertainment. The parents pointed out the poor condition of the existing entertainment, practicality and age compliance. The parents wanted more amusement for the children and a possibility to use babysitter service. Parents comfort should also be invested in. In this study the share of the social media remained very small compared to the entertainment part because the parents which had answered the network inquiry did not regard it as important.
The following improvements were also raised to the new premises of Department of Paediatrics and Adolescent Medicine: An entertainment timetable, entertainment info folder, personal welcoming wish and small entertainment package. Other suggestions were utilization of students at instructed activities and parents’ break room. In the future the entertainment possibilities probably will be focused on technology but not a single robot or hologram replace the touch of a human being.
Tässä työssä viihteellä tarkoitetaan erilaisia palveluita, tekemistä ja ajanvietettä. Lapsipotilaiden hoitojaksojen onnistumiselle viihtyvyydellä on suuri merkitys. Oli kyseessä lyhyt yksittäinen käynti tai pidempiaikainen potilassuhde, lelujen, ajanvietteen ja erilaisten tapahtumien myötä lapselle jää mukava muisto sairaalasta ja sairaalapelot hälvenevät.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lapsiperheiden toiveita selvitettiin puolistrukturoidun Webropol-verkkokyselyn avulla. Kysely linkitettiin kuuteen eri Turun alueen lapsiperheiden vanhemmille suunnattuun Facebook-ryhmään. Verkkokyselyyn vastasi 43 vanhempaa.
Tuloksissa nousi esiin toive mahdollisuudesta lainatablettiin, sekä suoratoistopalveluiden ja äänikirjojen käyttöön. Puutteita havaittiin viihteestä tiedottamisen osalta. Lisäksi huomautettavaa löytyi nykyisen viihteen kunnosta, iän mukaisesta tarjonnasta ja käytännöllisyydestä. Vanhemmat kaipasivat lapsille lisää ohjattua toimintaa sekä mahdollisuuden lapsenvahtipalvelulle. Vanhempien viihtymiseen tulisi myös panostaa nykyistä enemmän. Tässä tutkimuksessa sosiaalisen median osuus jäi hyvin pieneksi suhteessa viihteeseen, koska kyselyyn vastanneet eivät kokeneet sitä tärkeäksi.
Parannusehdotuksina uusiin Lasten ja nuorten klinikan tiloihin nostettiin myös viihdelukujärjestys, viihdekansio, henkilökohtainen tervetulotoivotus ja pieni viihdepakkaus. Muita ehdotuksia olivat opiskelijoiden hyödyntäminen ohjatussa toiminnassa ja vanhempien taukotila. Tulevaisuudessa viihdemahdollisuudet luultavasti tulevat painottumaan teknologiaan, mutta ihmisen kosketusta ei voi yksikään robotti tai hologrammi korvata.
Entertainment refers to the recreation and cozyness to the comfort. Cozyness plays a big role in the successfulness of the pediatric patients' periods of treatment. Toys, recreation and different events enable a child to have a great memory of the hospital stay. Entertainment will also help on decreasing child’s fears of a hospital.
In the research both quantitative and qualitative research methods were utilized. The wishes of families with children were conducted with the help of semi-structured Webropol network inquiry. The inquiry was linked to six separate Facebook-groups directed to the parents of the families with children of Turku and nearby areas. 43 parents answered to the network inquiry.
In the results families with children would like to have an opportunity to use loan tablet, streaming services and audio books. Deficiencies were found in communication of the entertainment. The parents pointed out the poor condition of the existing entertainment, practicality and age compliance. The parents wanted more amusement for the children and a possibility to use babysitter service. Parents comfort should also be invested in. In this study the share of the social media remained very small compared to the entertainment part because the parents which had answered the network inquiry did not regard it as important.
The following improvements were also raised to the new premises of Department of Paediatrics and Adolescent Medicine: An entertainment timetable, entertainment info folder, personal welcoming wish and small entertainment package. Other suggestions were utilization of students at instructed activities and parents’ break room. In the future the entertainment possibilities probably will be focused on technology but not a single robot or hologram replace the touch of a human being.