Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen oppimiskokemukset kansainvälisessä harjoittelijavaihdossa
Still, Annina; Härkönen, Hanna-Maria (2019)
Still, Annina
Härkönen, Hanna-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025721
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen oppimiskokemuksista kansainvälisessä harjoittelijavaihdossa.
Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen on jaettu työssämme yhdeksään eri osa-alueeseen, joita ovat: hoitotyön ammatillisuus ja eettisyys, kliininen hoitotyö, yrittäjyys ja johtaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen, näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, asiakaslähtöisyys, sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö, sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden laatu ja turvallisuus. Halusimme kerätä tietoa harjoittelijavaihdosta kokemuksena, joten lisäsimme sen yhdeksi osa-alueeksi.
Kohderyhmämme koostui kymmenestä (10) Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa opiskelevasta sairaanhoitajasta. Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston keräsimme teemahaastattelun avulla. Haastattelun teemat muodostuivat sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen eri osa-alueista. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2019. Työssämme tarkoitamme harjoittelijavaihdolla lyhytkestoista, eli kolmen kuukauden pituista harjoittelua ulkomailla.
Tavoitteena oli luoda työ, josta voi olla apua ja tukea kansainvälistä harjoittelijavaihtoa harkitseville opiskelijoille, sekä hyötyä koulun kansainvälisestä harjoittelusta vastaaville toimijoille. Tuloksien avulla he pystyvät näkemään minkälaisia oppimiskokemuksia opiskelijat ovat harjoittelijavaihdossa saaneet. Koettujen haasteiden syyt ja seuraukset auttavat toimijoita kehittämään toimintaa tulevaisuudessa paremmaksi.
Opinnäytetyön tuloksista nähdään, että kansainvälisessä harjoittelijavaihdossa saatiin eniten oppimiskokemuksia eettisyyden ja asiakaslähtöisyyden osa-alueilta. Käytännön harjoittelussa perehdytyksellä ja ohjaajalla on tärkeä merkitys oppimiskokemuksiin. Ohjauksen ja perehdytyksen saaneilla oli paremmat mahdollisuudet saavuttaa oppimista kaikilla osa-alueilla, mutta siitä ei voitu tehdä suoria johtopäätöksiä. Tuloksien mukaan opiskelijan oma-aloitteisuudella oli suuri merkitys oppimiskokemuksien laajuuteen. Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin tutkia eri kohdemaissa harjoittelijavaihdossa olleiden opiskelijoiden saamaa perehdytystä ja ohjausta sekä niiden laatua.
Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen on jaettu työssämme yhdeksään eri osa-alueeseen, joita ovat: hoitotyön ammatillisuus ja eettisyys, kliininen hoitotyö, yrittäjyys ja johtaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen, näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, asiakaslähtöisyys, sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö, sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden laatu ja turvallisuus. Halusimme kerätä tietoa harjoittelijavaihdosta kokemuksena, joten lisäsimme sen yhdeksi osa-alueeksi.
Kohderyhmämme koostui kymmenestä (10) Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa opiskelevasta sairaanhoitajasta. Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston keräsimme teemahaastattelun avulla. Haastattelun teemat muodostuivat sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen eri osa-alueista. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2019. Työssämme tarkoitamme harjoittelijavaihdolla lyhytkestoista, eli kolmen kuukauden pituista harjoittelua ulkomailla.
Tavoitteena oli luoda työ, josta voi olla apua ja tukea kansainvälistä harjoittelijavaihtoa harkitseville opiskelijoille, sekä hyötyä koulun kansainvälisestä harjoittelusta vastaaville toimijoille. Tuloksien avulla he pystyvät näkemään minkälaisia oppimiskokemuksia opiskelijat ovat harjoittelijavaihdossa saaneet. Koettujen haasteiden syyt ja seuraukset auttavat toimijoita kehittämään toimintaa tulevaisuudessa paremmaksi.
Opinnäytetyön tuloksista nähdään, että kansainvälisessä harjoittelijavaihdossa saatiin eniten oppimiskokemuksia eettisyyden ja asiakaslähtöisyyden osa-alueilta. Käytännön harjoittelussa perehdytyksellä ja ohjaajalla on tärkeä merkitys oppimiskokemuksiin. Ohjauksen ja perehdytyksen saaneilla oli paremmat mahdollisuudet saavuttaa oppimista kaikilla osa-alueilla, mutta siitä ei voitu tehdä suoria johtopäätöksiä. Tuloksien mukaan opiskelijan oma-aloitteisuudella oli suuri merkitys oppimiskokemuksien laajuuteen. Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin tutkia eri kohdemaissa harjoittelijavaihdossa olleiden opiskelijoiden saamaa perehdytystä ja ohjausta sekä niiden laatua.