Kulutusta kestävä leikkiympäristö
Furu, Anna-Maija (2019)
Lataukset:
Furu, Anna-Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia rajatun leikkiympäristön pintojen ja materiaalien kulutuskestävyyttä ja suunnitteluratkaisujen vaikutusta kulutuskestävyyteen. Samalla etsitään mahdollisuuksia parantaa päiväkotipihoja alle kouluikäisten lasten oppimisympäristönä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun rakennetun ympäristön koulutus.
Päiväkotipihat ovat kovan kulutuksen leikkiympäristöjä ja siksi niiden suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito on erittäin haasteellista. Samalla päiväkotipihojen tulisi toimia varhaiskasvatuksessa olevien lasten oppimisympäristönä ja vastata lasten moninaisiin tarpeisiin. Tällä hetkellä harvat pihat vastaavat varhaiskasvatussuunnitelman ohjeistuksia hyvästä oppimisympäristöstä. Opinnäytetyö toteutettiin toteavan tutkimuksen avulla ja tutkimustulokset kerättiin havainnoimalla päiväkoti- ja koulupihojen pintoja ja materiaaleja sulan maan aikana.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kovat pinnat toimivat päiväkotipihoissa hyvin, jos pohjatyöt ja reunatuennat on tehty huolellisesti. Pehmeät pinnat kärsivät eniten, mutta niiden olemassaolo on ehdottoman tärkeää päiväkotipihoissa ja niiden ulkonäköä koskevia vaatimuksia tulisi madaltaa. Turva-alustat määrittelevät monia pihoja ja niiden materiaaleja kannattaa harkita tarkkaan. Kasvillisuuden osalta pihoissa tulisi käyttää enemmän suojaa tuovaa puustoa, erityisesti pienten lasten pihoilla ja istutusalueiden sijoitteluun kannattaa kiinnittää huomiota jo suunnitteluvaiheessa.
Päiväkotipihat ovat kovan kulutuksen leikkiympäristöjä ja siksi niiden suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito on erittäin haasteellista. Samalla päiväkotipihojen tulisi toimia varhaiskasvatuksessa olevien lasten oppimisympäristönä ja vastata lasten moninaisiin tarpeisiin. Tällä hetkellä harvat pihat vastaavat varhaiskasvatussuunnitelman ohjeistuksia hyvästä oppimisympäristöstä. Opinnäytetyö toteutettiin toteavan tutkimuksen avulla ja tutkimustulokset kerättiin havainnoimalla päiväkoti- ja koulupihojen pintoja ja materiaaleja sulan maan aikana.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kovat pinnat toimivat päiväkotipihoissa hyvin, jos pohjatyöt ja reunatuennat on tehty huolellisesti. Pehmeät pinnat kärsivät eniten, mutta niiden olemassaolo on ehdottoman tärkeää päiväkotipihoissa ja niiden ulkonäköä koskevia vaatimuksia tulisi madaltaa. Turva-alustat määrittelevät monia pihoja ja niiden materiaaleja kannattaa harkita tarkkaan. Kasvillisuuden osalta pihoissa tulisi käyttää enemmän suojaa tuovaa puustoa, erityisesti pienten lasten pihoilla ja istutusalueiden sijoitteluun kannattaa kiinnittää huomiota jo suunnitteluvaiheessa.