Satunnaisgeneraation käyttö peleissä
Lahtinen, Ville (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925486
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on tutkia, mitä satunnaisgeneraatiolla on luotu, ja mihin sitä kannattaa käyttää. Tästä työstä on tarkoitus myös käydä selväksi, mitä on satunnaisgeneraatio. Tavoitteena on myös selventää joitakin pelinkehitykseen liittyviä käsitteitä.
Luon teoriapohjan käyttäen lähteinä erilaisia pelintekoon tarkoitettua kirjalli-suutta, erilaisia tutkimuksia ja haastatteluita. Haastattelen myös yhtä pelinkehittäjää, ja teen arvioita seitsemän eri pelin satunnaisgeneraation käytöstä. Teen arvioinnit eri osa-alueittain. Kaiken sen pohjalta tarkoitus on tehdä päätelmiä siitä, mihin kaikkeen satunnaisgeneraatio toimii pelinkehityksessä.
Lopputuloksena voidaan todeta, että satunnaisgeneraatio toimii hyvin varsinkin pienten pelialueiden luomisessa. Tässä tapauksessa se toimii niin pelinkehityksen aikana kuin mekaniikkana, joka luo peliin sisältöä kesken pelin. Päätelmäni mukaan satunnaisgeneraatio on hyvä vaihtoehto pelinkehittäjille silloin, kun ha-lutaan luoda peliin jotakin paljon, tai kun luominen käsin vaatisi paljon aikaa.
Luon teoriapohjan käyttäen lähteinä erilaisia pelintekoon tarkoitettua kirjalli-suutta, erilaisia tutkimuksia ja haastatteluita. Haastattelen myös yhtä pelinkehittäjää, ja teen arvioita seitsemän eri pelin satunnaisgeneraation käytöstä. Teen arvioinnit eri osa-alueittain. Kaiken sen pohjalta tarkoitus on tehdä päätelmiä siitä, mihin kaikkeen satunnaisgeneraatio toimii pelinkehityksessä.
Lopputuloksena voidaan todeta, että satunnaisgeneraatio toimii hyvin varsinkin pienten pelialueiden luomisessa. Tässä tapauksessa se toimii niin pelinkehityksen aikana kuin mekaniikkana, joka luo peliin sisältöä kesken pelin. Päätelmäni mukaan satunnaisgeneraatio on hyvä vaihtoehto pelinkehittäjille silloin, kun ha-lutaan luoda peliin jotakin paljon, tai kun luominen käsin vaatisi paljon aikaa.