Oppaan laatiminen uusasiakashankinnasta Inbound-markkinoinnin keinoin Private Bankingeille
Hyttinen, Aimo (2019)
Hyttinen, Aimo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925475
Tiivistelmä
Varainhoitoala on menestynyt pitkään suhteettoman hyvin. Tutkimusten mukaan digitalisaatio sekä kiristyvä sääntely tulevat muokkaamaan voimakkaasti alan markkinaympäristöä. Ennusteiden mukaan voittajina tulevasta myllerryksestä tulevat selviämään ne yritykset, jotka pystyvät kasvamaan orgaanisesti. Kotimaisten Private Bankingien, jotka kuuluvat varainhoitotoimialaan, markkinointi digitaalisessa ympäristössä on ollut lähinnä kokeiluluontoista. Inbound-markkinoinnin avulla kaikenkokoiset yritykset ovat onnistuneet kasvattamaan niin asiakasmääriään, liikevaihtoaan kuin tulostaan. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas uusasiakashankinnasta inbound-markkinoinnin keinoin Private Bankingeille. Oppaan on tarkoitus toimia siten, että sen lukeneet Private Banking -johtajat innostuvat inbound-markkinoinnista. Niin opinnäytetyön teoriaosa, kuin opaskin, on laadittu B2C kontekstissa. Inbound-markkinoinnin mittaaminen, analysointi ja kehittäminen on rajattu kokonaisuudessaan tämän opinnäytetyön ulkopuolelle ja inbound-markkinoinnin huolenpitovaihetta käsitellään ainoastaan pintapuoleisesti. Opinnäytetyön teoriaosa on jaettu kolmeen osaan; oppaan laadintaan, inbound-markkinoinnin vaiheisiin sekä digitaalisen markkinoinnin keinoihin, joita hyödynnetään inbound-markkinoinnissa. Ensimmäinen osa käsittelee oppaan laadintaa, alkaen oppaan kohderyhmätutkimuksesta ja päättyen vertailututkimukseen niin inbound-markkinoinnin oppaista, kuin sellaisten tahojen laatimista oppaista, joiden tutkimuksia sekä raportteja oppaan kohderyhmä on tottunut lukemaan. Teoriaosan toinen osa käsittelee inbound-markkinoinnin vaiheita ja sisältää ostajapersoona- sekä hakusanatutkimuksen. Kolmas osa käsittelee digitaalisen markkinoinnin keinoja, joita hyödynnetään inbound-markkinoinnissa. Opinnäytetyön keskeisiä löydöksiä ovat: Private Bankingin -ostajaperoonat, heidän käyttämänsä hakusanat sekä heistä laaditut asiakaskartat. Inbound-markkinointi oppaat on kirjoitettu pääsääntöisesti asiantuntijalta asiantuntijalle kontekstissa ja niitä tulkitakseen markkinointiin vihkiytymätön tarvitsee sanakirjan. Varainhoitotoimialalta on löydettävissä suomalainen finanssitalo, joka on suurella todennäköisyydellä onnistunut kasvattamaan voimakkaasti niin liikevaihtoaan, tulostaan kuin asiakasmääriään inbound-markkinoinnin avulla. Opinnäytetyö laadittiin syksyllä 2019.