Verkostomainen projektityöskentely : Uudenmaan digituen toimintamallin rakentaminen
Rantanen, Tanna (2019)
Lataukset:
Rantanen, Tanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925457
Tiivistelmä
Kuluvan vuosikymmenen aikana sähköiset palvelut ja niiden käyttö on yleistynyt. Digitaalisten palvelujen ensisijaisuudesta on myös linjattu Valtiovarainministeriön taholta. Syksyllä 2018 viisi alueellista digituki-pilottia aloittivat toimintansa, tehtävänään rakentaa alueilleen digituen toimintamalli, jonka avulla ihmiset saavat tukea digitaalisten palvelujen ja laitteiden käytössä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla työkaluilla ja menetelmillä Uudenmaan digituen toimintamalli voidaan rakentaa. Tavoitteena oli tuottaa visuaalisesti selkeä ja helposti jaettavissa oleva kuvaus toimintamallista, jotta toimintamalli olisi helposti saatavilla, hyödynnettävissä ja sovellettavissa vastaavanlaisessa projektityöskentelyssä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui projektien prosessien ymmärtämisestä, käyttäjäkeskeisestä suunnitteluprosessista, verkostoteoriasta ja informaatioviestinnän merkityksestä. Projektimaisen prosessin avulla työskentelylle luodaan tavoitteelliset rakenteet. Käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi ottaa mukaan käyttäjät eli toimijat, joille työskentely tuottaa arvoa. Verkostoteorian näkökulmien hyödyntäminen mahdollistaa saumattoman yhteistyön erilaisten toimijoiden välillä. Toimiva viestintä mahdollistaa tiedon levittämisen, ehkäisee väärinymmärryksiä ja on näin ollen tärkeä osa yhteistyön muodostumista.
Opinnäytetyön lähestymistapana on sovellettu tapaustutkimusta ja menetelminä laadullisen tutkimuksen menetelmiä kuten haastatteluita, kyselyitä ja työpajatyöskentelyä. Menetelmien avulla on kerätty tilannekuvaa ja ymmärrystä toimijoiden tarpeista projektisyklin eri vaiheissa. Opinnäytetyössä kuvattu kehittämistyöskentely jakautui kolmeen vaiheeseen vähitellen etenevää projektisykliä noudattaen. Tietoperustaa ja kerättyä tietoa yhdistettiin verkostomallin pohjaksi, joka on osa Uudenmaan digituen toimintamallia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Uudenmaan digituen yhteistyöverkoston toimintamalli. Tämä verkostomalli on osa Uudenmaan digituen toimintamallia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös Pieni käsikirja Digitukipilotointiin. Käsikirjaan on kerätty työkalut sekä menetelmät, joiden avulla Uudenmaan digituen yhteistyöverkosto rakennettiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa kokonaisuudessaan tai osittain monenlaiseen projektityöskentelyyn.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui projektien prosessien ymmärtämisestä, käyttäjäkeskeisestä suunnitteluprosessista, verkostoteoriasta ja informaatioviestinnän merkityksestä. Projektimaisen prosessin avulla työskentelylle luodaan tavoitteelliset rakenteet. Käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi ottaa mukaan käyttäjät eli toimijat, joille työskentely tuottaa arvoa. Verkostoteorian näkökulmien hyödyntäminen mahdollistaa saumattoman yhteistyön erilaisten toimijoiden välillä. Toimiva viestintä mahdollistaa tiedon levittämisen, ehkäisee väärinymmärryksiä ja on näin ollen tärkeä osa yhteistyön muodostumista.
Opinnäytetyön lähestymistapana on sovellettu tapaustutkimusta ja menetelminä laadullisen tutkimuksen menetelmiä kuten haastatteluita, kyselyitä ja työpajatyöskentelyä. Menetelmien avulla on kerätty tilannekuvaa ja ymmärrystä toimijoiden tarpeista projektisyklin eri vaiheissa. Opinnäytetyössä kuvattu kehittämistyöskentely jakautui kolmeen vaiheeseen vähitellen etenevää projektisykliä noudattaen. Tietoperustaa ja kerättyä tietoa yhdistettiin verkostomallin pohjaksi, joka on osa Uudenmaan digituen toimintamallia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Uudenmaan digituen yhteistyöverkoston toimintamalli. Tämä verkostomalli on osa Uudenmaan digituen toimintamallia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös Pieni käsikirja Digitukipilotointiin. Käsikirjaan on kerätty työkalut sekä menetelmät, joiden avulla Uudenmaan digituen yhteistyöverkosto rakennettiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa kokonaisuudessaan tai osittain monenlaiseen projektityöskentelyyn.