Lasten tasapainoharjoitteet SteepWalk-puomilla
Kakko, Elina; Rauta, Tiia; Tuomainen, Helena (2019)
Kakko, Elina
Rauta, Tiia
Tuomainen, Helena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lapsille suunnattu tasapainoa ylläpitävä sekä harjoittava harjoitusohjelma SteepWalk-tasapainopuomia hyödyntäen. Tasapainotaidot ovat motorisista perustaidoista tärkeimpiä ja luovat pohjaa muulle liikkumiselle. Vahvat motoriset perustaidot ovat yhteydessä lapsen kognitiivisiin taitoihin sekä psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Opinnäytetyön tehtävät olivat: 1) kirjallisuuden kautta lapsen tasapainon kehitykseen ja lapsen tasapainon harjoittamisen keinoihin perehtyminen 2) SteepWalk-välinettä hyödyntävän harjoiteohjelma tuottaminen ja sen toimivuuden testaaminen 3) harjoiteohjelman käyttäjäkokemusten kerääminen.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisältää teoriaperustan ja sen pohjalta suunnitellun kokoelman tasapainoharjoitteita lapsille. Teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen tasapainon kehittymistä, tasapainon säätelyä sekä tasapainotaitojen harjoittamista. Opinnäytetyön aiheen ja kohderyhmän ollessa rajallinen, aihetta on näillä hakuehdoilla tutkittu niukasti, minkä takia hakukriteerejä sovellettiin ja työn lähteiksi hyväksyttiin myös tasapainopuomia muistuttavat välinetutkimukset sekä perusterveiden nuorten sekä aikuisten tasapainon kehittämistä käsittelevät tutkimukset.
Tasapainoharjoitteet on kehitetty soveltamalla teoriatietoja sekä aiempia tutkimuksia. Kehittelyssä otettiin huomioon aiemmissa tutkimuksissa tasapainon harjoittamiseen myönteisellä tavalla vaikuttaneet asiat, kuten tarpeeksi pitkä harjoitusaika, harjoitteiden monipuolisuus sekä vaihtelevat etenemistavat SteepWalk-puomien päällä. Harjoitteiden painopisteiksi nousivat sisäkorvan tasapainoelimen herkistäminen, koordinaatio, lihaskunto ja keskivartalon hallinta ja lapsen oma oivaltaminen, joiden pohjalta suunniteltiin 10 eri harjoitetta. Harjoitteet koottiin yhteen ohjeistukseen, joka suunnattiin lapsiryhmien ohjaajille. Harjoitteet jaettiin niiden painopisteiden mukaan. Yhdellä harjoitteella voi olla useampikin painopiste, koska tasapainotaidot ovat moniosainen kokonaisuus.
Osalle harjoitteista suoritettiin esitestaus lasten jalkaterveyden teemapäivän aikana. Esitestauksen tarkoituksena oli nähdä harjoitteet käytännössä sekä kerätä niistä mielipiteitä kohderyhmältä. Puomit herättivät sekä lapsissa että opettajissa mielenkiintoa. Esitestauksessa harjoitteet koettiin pääosin miellyttäviksi. Testiryhmien pienet koot ja rajallinen aika rajoittivat esitestauksen laajuutta. Myös testiympäristön hälinä vei huomion helposti toisaalle, mikä saattoi vaikuttaa myös annettuun palautteeseen. Jatkossa tulisi mitata harjoitteiden vaikutuksia tasapainon harjoittamisessa.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisältää teoriaperustan ja sen pohjalta suunnitellun kokoelman tasapainoharjoitteita lapsille. Teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen tasapainon kehittymistä, tasapainon säätelyä sekä tasapainotaitojen harjoittamista. Opinnäytetyön aiheen ja kohderyhmän ollessa rajallinen, aihetta on näillä hakuehdoilla tutkittu niukasti, minkä takia hakukriteerejä sovellettiin ja työn lähteiksi hyväksyttiin myös tasapainopuomia muistuttavat välinetutkimukset sekä perusterveiden nuorten sekä aikuisten tasapainon kehittämistä käsittelevät tutkimukset.
Tasapainoharjoitteet on kehitetty soveltamalla teoriatietoja sekä aiempia tutkimuksia. Kehittelyssä otettiin huomioon aiemmissa tutkimuksissa tasapainon harjoittamiseen myönteisellä tavalla vaikuttaneet asiat, kuten tarpeeksi pitkä harjoitusaika, harjoitteiden monipuolisuus sekä vaihtelevat etenemistavat SteepWalk-puomien päällä. Harjoitteiden painopisteiksi nousivat sisäkorvan tasapainoelimen herkistäminen, koordinaatio, lihaskunto ja keskivartalon hallinta ja lapsen oma oivaltaminen, joiden pohjalta suunniteltiin 10 eri harjoitetta. Harjoitteet koottiin yhteen ohjeistukseen, joka suunnattiin lapsiryhmien ohjaajille. Harjoitteet jaettiin niiden painopisteiden mukaan. Yhdellä harjoitteella voi olla useampikin painopiste, koska tasapainotaidot ovat moniosainen kokonaisuus.
Osalle harjoitteista suoritettiin esitestaus lasten jalkaterveyden teemapäivän aikana. Esitestauksen tarkoituksena oli nähdä harjoitteet käytännössä sekä kerätä niistä mielipiteitä kohderyhmältä. Puomit herättivät sekä lapsissa että opettajissa mielenkiintoa. Esitestauksessa harjoitteet koettiin pääosin miellyttäviksi. Testiryhmien pienet koot ja rajallinen aika rajoittivat esitestauksen laajuutta. Myös testiympäristön hälinä vei huomion helposti toisaalle, mikä saattoi vaikuttaa myös annettuun palautteeseen. Jatkossa tulisi mitata harjoitteiden vaikutuksia tasapainon harjoittamisessa.