Projektinhallinta verkkokaupan uudistusprojektissa
Alarinta, Tuomo (2019)
Alarinta, Tuomo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön asiakasyrityksenä toimi Lippupiste Oy. Kohdeprojektina toimii syksyllä 2019 suoritettu verkkokauppaprojekti, jossa opinnäytetyön tekijä toimi toisena projektivastaavana. Alalla ominainen ja kriittinen tekijä on verkkokauppa, jonka poikkeuksellinen laajuus niin asiakasvolyymeiltaan kuin sisällöltään teki projektista ainutlaatuisen.
CTS Eventim AG on saksalainen monikansallinen konserni, niin ikään tapahtumalippuja välittävä yritys, joka tarjoaa tytäryhtiöilleen järjestelmät verkkokaupan ylläpitoon sekä erilaisia laskutus- ja raportointijärjestelmiä. CTS Eventim AG on Lippupiste Oy:n emoyhtiö, ja luonnollisesti kohdeprojekti suoritettiin yhteistyössä yhtiön kanssa.
Lippupiste Oy:n verkkokauppa on uudistettu kuluneen viidentoista vuoden seitsemän kertaa, joista neljä ovat olleet maksu- ja toimitustapoihin liittyviä päivityksiä. Jäljelle jäävät kolme projektia, mukaan lukien opinnäytetyön kohdeprojekti, ovat olleet suurempia koko verkkokaupan rakennetta, asiakaspolkua sekä ulkoasua koskevia remontteja. Tavoitteena viimeisimmässä oli verkkokaupan konversion kasvu, asiakaskokemuksen paraneminen ja responsiivinen alusta jokaiselle päätelaitteelle.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään kohdeprojekti vaiheittain läpi ja analysoidaan vaiheiden suorittamista sekä onnistumista ajankohtaisiin toimintamalleihin verraten. Opinnäytetyön lopputuotteena tuotettiin Lippupiste Oy:lle toimintamalli tulevia laajoja verkkokauppaprojekteja varten. Lopputuote on kolmivaiheinen toimintamalli, joka sisältyy projektiorganisaatiokaaviosta, viestintäsuunnitelmasta ja toimintasuunnitelmasta verkkokauppaprojektia varten.
Projektin valmistumisella saavutettiin asiakasyrityksen verkkokaupalle merkittäviä parannuksia käyttökokemuksessa, hakutuloksissa sekä latausajoissa. Projekti todettiin onnistuneeksi yhtiön puolesta.
CTS Eventim AG on saksalainen monikansallinen konserni, niin ikään tapahtumalippuja välittävä yritys, joka tarjoaa tytäryhtiöilleen järjestelmät verkkokaupan ylläpitoon sekä erilaisia laskutus- ja raportointijärjestelmiä. CTS Eventim AG on Lippupiste Oy:n emoyhtiö, ja luonnollisesti kohdeprojekti suoritettiin yhteistyössä yhtiön kanssa.
Lippupiste Oy:n verkkokauppa on uudistettu kuluneen viidentoista vuoden seitsemän kertaa, joista neljä ovat olleet maksu- ja toimitustapoihin liittyviä päivityksiä. Jäljelle jäävät kolme projektia, mukaan lukien opinnäytetyön kohdeprojekti, ovat olleet suurempia koko verkkokaupan rakennetta, asiakaspolkua sekä ulkoasua koskevia remontteja. Tavoitteena viimeisimmässä oli verkkokaupan konversion kasvu, asiakaskokemuksen paraneminen ja responsiivinen alusta jokaiselle päätelaitteelle.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään kohdeprojekti vaiheittain läpi ja analysoidaan vaiheiden suorittamista sekä onnistumista ajankohtaisiin toimintamalleihin verraten. Opinnäytetyön lopputuotteena tuotettiin Lippupiste Oy:lle toimintamalli tulevia laajoja verkkokauppaprojekteja varten. Lopputuote on kolmivaiheinen toimintamalli, joka sisältyy projektiorganisaatiokaaviosta, viestintäsuunnitelmasta ja toimintasuunnitelmasta verkkokauppaprojektia varten.
Projektin valmistumisella saavutettiin asiakasyrityksen verkkokaupalle merkittäviä parannuksia käyttökokemuksessa, hakutuloksissa sekä latausajoissa. Projekti todettiin onnistuneeksi yhtiön puolesta.