Lean-menetelmien jalkautuminen Eksoten vammaispalveluihin
Kaikkonen, Tanja (2019)
Kaikkonen, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525111
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Lean-menetelmien käyttöönottoa ja vaikuttavuutta Eksoten vammaispalveluissa. Aihetta käsiteltiin vammaistyön ammattilaisten näkökulmasta heidän kokemuksiensa perusteella. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Lean-menetelmien vaikuttavuudesta ja käytettävyydestä vammaistyössä sekä palveluasumisen että päivätoiminnan yksiköissä. Lean-menetelmiä ovat muun muassa vakiointi, PDSA-ongelmanratkaisumalli ja 5S.
Opinnäytetyö oli laadullinen selvitys. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Oli tärkeää, että suurin osa haastateltavista oli osallistunut Lean-koulutukseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Lean-filosofiaa ja -menetelmiä, vammaistyötä ja asiakaskeskeisyyttä.
Tulosten mukaan selvitykseen osallistuneiden vammaistyön ammattilaisten näkökulmasta Lean-menetelmien käyttö on haastavaa. Ongelmaksi koettiin esimerkiksi menetelmiin käytettävä aika ja sen löytäminen. Haastateltavien mukaan lisäkoulutuksille olisi tarvetta.
Opinnäytetyö on laaja kokonaisuus Lean-filosofiasta ja siihen liittyvistä menetelmistä. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Lean-menetelmien jalkauttamisessa laajemmalle ja Lean-koulutuksia suunnitellessa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla vammaispalveluiden toimipisteeseen keskittyvä kehittämistehtävä, jonka avulla Lean-menetelmien käyttö voi helpottua ja selkiytyä. The purpose of this thesis was to find out how Lean-philosophy and Lean-methods have affected the disability services produced by South Karelia Social and Health Care District (Eksote). The main objective of the research was to gain information from employees who work in the disability services and have attended a Lean-training.
The research material for this qualitative research was collected by interviewing the employees who work in the disability services. For the purpose of this thesis, it was important that most of the interviewees had attended a Lean-training. The theory portion of this research presents Lean-philosophy, Lean-methods, disability services and customer oriented approach.
The results of the research show that, from the point of view of the interviewees, using Lean-methods is challenging. One of the challenges was to find time to use the Lean-methods effectively. The research also shows that further Lean-training is needed.
This thesis gives an extensive look into Lean-philosophy and Lean-methods. It can be utilised to implement the philosophy further. It can also be helpful when planning future Lean-trainings. A possible topic for further research could be a development task that concentrates on clarifying the use of Lean-methods in one specific place of business.
Opinnäytetyö oli laadullinen selvitys. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Oli tärkeää, että suurin osa haastateltavista oli osallistunut Lean-koulutukseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Lean-filosofiaa ja -menetelmiä, vammaistyötä ja asiakaskeskeisyyttä.
Tulosten mukaan selvitykseen osallistuneiden vammaistyön ammattilaisten näkökulmasta Lean-menetelmien käyttö on haastavaa. Ongelmaksi koettiin esimerkiksi menetelmiin käytettävä aika ja sen löytäminen. Haastateltavien mukaan lisäkoulutuksille olisi tarvetta.
Opinnäytetyö on laaja kokonaisuus Lean-filosofiasta ja siihen liittyvistä menetelmistä. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Lean-menetelmien jalkauttamisessa laajemmalle ja Lean-koulutuksia suunnitellessa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla vammaispalveluiden toimipisteeseen keskittyvä kehittämistehtävä, jonka avulla Lean-menetelmien käyttö voi helpottua ja selkiytyä.
The research material for this qualitative research was collected by interviewing the employees who work in the disability services. For the purpose of this thesis, it was important that most of the interviewees had attended a Lean-training. The theory portion of this research presents Lean-philosophy, Lean-methods, disability services and customer oriented approach.
The results of the research show that, from the point of view of the interviewees, using Lean-methods is challenging. One of the challenges was to find time to use the Lean-methods effectively. The research also shows that further Lean-training is needed.
This thesis gives an extensive look into Lean-philosophy and Lean-methods. It can be utilised to implement the philosophy further. It can also be helpful when planning future Lean-trainings. A possible topic for further research could be a development task that concentrates on clarifying the use of Lean-methods in one specific place of business.