Toimintamalli simulaatiosta sairaanhoitajan osaamisen varmistamiseksi LKS:n leikkaus- ja anestesiayksikössä
Vanha, Jarmo; Herva, Riitta; Lehtosalo, Anne (2019)
Vanha, Jarmo
Herva, Riitta
Lehtosalo, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525106
Tiivistelmä
YAMK opinnäytetyöhön liittyvän kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää simulaation toimintamallia leikkaus- ja anestesiayksiköön kokonaisvaltaisemmin sopivaksi. Simulaatiotoimintamallin avulla saadaan laajennettua simulaatiotoimintaa ja sitä kautta kehitettyä sairaanhoitajien osaamista ja myös potilasturvallisuutta hoitotyössä. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa leikkaus- ja anestesiayksikön sairaanhoitajien kokemuksia simulaatioista ja niiden kehittämisestä leikkaus- ja anestesiayksikössä. Toimintamallia voidaan käyttää esimiehen ja simulaatio-ohjaajan työkaluna uusien sairaanhoitajien perehdyttämisessä sekä osaamisen varmistamisessa leikkaus- ja anestesiayksikössä. Terveydenhuolto muuttuu nopealla tahdilla ja potilasturvallisuudesta ja sen jatkuvasta kehittämisestä on huolehdittava. Simulaation keinoin tapahtuva toimintojen ja toimintaprosessien harjoittelu on lisääntynyt ja tulee edelleen lisääntymään yhtenä koulutus- ja opetusmenetelmänä.
Opinnäytetyömme perustuu design-tutkimukseen, jonka tarkoituksena on kehittää sekä teoriaa että käytäntöä. Design-tutkimuksessa edetään sykleittäin ja tässä työssä raportoimme yhden design-syklin. Syklin ensimmäisessä vaiheessa laadimme toimintamallin perustuen aikaisempaan tutkimukseen. Lisäksi kartoitimme sairaanhoitajien kokemuksia simulaatioharjoittelusta Lapin Keskussairaalan leikkaus- ja anestesiayksikössä kyselytutkimuksen avulla. Toisessa vaiheessa testasimme toimintamallia kuvaavaa tarkistuslistaa simulaatioharjoituksen aikana, jota arvioimme palautekyselyn avulla. Lopuksi esitämme toimintamallin, jota on kehitetty edelleen aineistonkeruun ja analysoinnin perusteella sekä lisäksi yksikköön luodun vuosikellomallin ja työntekijän perusohjeistuksen simulaatiokouluttamiselle.
Tuloksien perusteella simulaatio on yksikön sairaanhoitajien mielestä hyvä keino oppia ja ylläpitää taitoja sekä kehittää hoitoprotokollia. Simulaatioita toivottiin järjestettävän useammin ja aiheiksi toivottiin erilaisia hätätoimenpiteitä, joita leikkaussalissa voi tulla eteen. Simulaatiomalli vastaa arvion mukaan aiemmin suunniteltua eli on tavoitteiden mukainen. This thesis is part of the Master ́s degree programme in nursing at the Lapland University of Applied Sciences. The aim of this thesis was to update an operat-ing model for simulations. This model is aimed to nurses at the operating theatre in the Lapland Central Hospital to develop and to maintain the skills and know-how of the nurses. The purpose of the thesis was to find out the nurses´ experi-ences and developmental expectations for the simulation in the operating thea-tre. The simulation can also increase patient safety in perioperative nursing.
The knowledge base consisted of scientific research publications. The research method was a design research which is research strategy to improve both a the-ory and working life. Scientific publications were used as the source material in this thesis. The inquiry was created to find out nurses´ exceptions to developed simulation in the operating theatre at Lapland Central Hospital. The response rate of the inquiry was high (84 %). The material acquired in the inquiry was ana-lysed using a content analysis. Next, the simulation operating model was creat-ed.
The model was piloted in work life and it feedback in the pilot. The operating model was improved based on the feedback. Most of the people who answer the inquiry thought that simulation learning is a very important and useful education and familiarization instrument in healthcare.
Opinnäytetyömme perustuu design-tutkimukseen, jonka tarkoituksena on kehittää sekä teoriaa että käytäntöä. Design-tutkimuksessa edetään sykleittäin ja tässä työssä raportoimme yhden design-syklin. Syklin ensimmäisessä vaiheessa laadimme toimintamallin perustuen aikaisempaan tutkimukseen. Lisäksi kartoitimme sairaanhoitajien kokemuksia simulaatioharjoittelusta Lapin Keskussairaalan leikkaus- ja anestesiayksikössä kyselytutkimuksen avulla. Toisessa vaiheessa testasimme toimintamallia kuvaavaa tarkistuslistaa simulaatioharjoituksen aikana, jota arvioimme palautekyselyn avulla. Lopuksi esitämme toimintamallin, jota on kehitetty edelleen aineistonkeruun ja analysoinnin perusteella sekä lisäksi yksikköön luodun vuosikellomallin ja työntekijän perusohjeistuksen simulaatiokouluttamiselle.
Tuloksien perusteella simulaatio on yksikön sairaanhoitajien mielestä hyvä keino oppia ja ylläpitää taitoja sekä kehittää hoitoprotokollia. Simulaatioita toivottiin järjestettävän useammin ja aiheiksi toivottiin erilaisia hätätoimenpiteitä, joita leikkaussalissa voi tulla eteen. Simulaatiomalli vastaa arvion mukaan aiemmin suunniteltua eli on tavoitteiden mukainen.
The knowledge base consisted of scientific research publications. The research method was a design research which is research strategy to improve both a the-ory and working life. Scientific publications were used as the source material in this thesis. The inquiry was created to find out nurses´ exceptions to developed simulation in the operating theatre at Lapland Central Hospital. The response rate of the inquiry was high (84 %). The material acquired in the inquiry was ana-lysed using a content analysis. Next, the simulation operating model was creat-ed.
The model was piloted in work life and it feedback in the pilot. The operating model was improved based on the feedback. Most of the people who answer the inquiry thought that simulation learning is a very important and useful education and familiarization instrument in healthcare.