Palvelumyyjän markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Pennanen, Santeri (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pennanen, Santeri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424673
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sosiaalisen median markkinointisuunnitelma vuodeksi, sekä ohjeistus ja markkinointimateriaali sitä varten. Asiakkaana opinnäytetyölle oli PK-yrittäjä, jonka tavoitteena oli saada hänen sosiaalisen median markkinointiansa suunnitellummaksi ja monipuolisemmaksi.
Teoreettinen viitekehys muodostui seuraavista aiheista: toiminnallinen opinnäytetyö, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintä, sosiaalisen median markkinointiviestinä sekä sosiaalinen media. Tietoperustassa avattiin toiminnallisen opinnäytetyön käsitettä, kuinka markkinointisuunnitelma suunnitellaan ja toteutetaan sekä kuinka markkinointiviestintää tehdään markkinointisuunnitelman pohjalta. Teoriassa myös syvennyttiin siihen, kuinka markkinointiviestintä toteutetaan sosiaalisessa mediassa, sekä avattiin yleisesti sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median alustoja, joilla markkinointisuunnitelman markkinointi tapahtui.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi vuoden pituinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, markkinointimateriaali suunnitelmaa tukemaan sekä ohjeistukset suunnitelmassa tarvittaviin työkaluihin ja itse suunnitelmaan. Suunnitelmassa on määritelty päivitysten sisältö, tapa jolla päivitykset toteutetaan, tavoitteet asiakaskontaktien suhteen, mainonnan budjetti sekä seuranta, miten markkinointi onnistuu. Suunnitelmasta löytyy myös arvioitu aika viikkokohtaisesti, kuinka paljon kunkin viikon markkinointi tulee viemään yrittäjän aikaa.
Markkinointisuunnitelma on suuri, koko vuoden kattava suunnitelma, joka on itse itseään kehittävä prosessi. Kun markkinoinnista on saatu seurantatyökalun avulla tarpeeksi dataa, pystytään markkinointia koko ajan kehittämään datan avulla ja saamaan entistä parempaa sisältöä markkinointiin, sekä sitä pystytään kohdentamaan paremmin potentiaalisille asiakassegmenteille.
Teoreettinen viitekehys muodostui seuraavista aiheista: toiminnallinen opinnäytetyö, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintä, sosiaalisen median markkinointiviestinä sekä sosiaalinen media. Tietoperustassa avattiin toiminnallisen opinnäytetyön käsitettä, kuinka markkinointisuunnitelma suunnitellaan ja toteutetaan sekä kuinka markkinointiviestintää tehdään markkinointisuunnitelman pohjalta. Teoriassa myös syvennyttiin siihen, kuinka markkinointiviestintä toteutetaan sosiaalisessa mediassa, sekä avattiin yleisesti sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median alustoja, joilla markkinointisuunnitelman markkinointi tapahtui.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi vuoden pituinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, markkinointimateriaali suunnitelmaa tukemaan sekä ohjeistukset suunnitelmassa tarvittaviin työkaluihin ja itse suunnitelmaan. Suunnitelmassa on määritelty päivitysten sisältö, tapa jolla päivitykset toteutetaan, tavoitteet asiakaskontaktien suhteen, mainonnan budjetti sekä seuranta, miten markkinointi onnistuu. Suunnitelmasta löytyy myös arvioitu aika viikkokohtaisesti, kuinka paljon kunkin viikon markkinointi tulee viemään yrittäjän aikaa.
Markkinointisuunnitelma on suuri, koko vuoden kattava suunnitelma, joka on itse itseään kehittävä prosessi. Kun markkinoinnista on saatu seurantatyökalun avulla tarpeeksi dataa, pystytään markkinointia koko ajan kehittämään datan avulla ja saamaan entistä parempaa sisältöä markkinointiin, sekä sitä pystytään kohdentamaan paremmin potentiaalisille asiakassegmenteille.