Luontopedagoginen vuosikello tueksi varhaiskasvatukseen
Jussila, Katri; Jutila, Henna-Riikka (2019)
Jussila, Katri
Jutila, Henna-Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424664
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää luontopedagoginen vuosikello varhaiskasvatuksen toiminnan tueksi. Tavoitteena oli selvittää, millainen luontopedagoginen vuosikello tarvitaan teorian pohjalta selittäen, jotta kasvattajat saisivat tukea lasten luontosuhteen vahvistamiseen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisesti. Tarkoituksena oli kehittää työkalu, jonka sisältämä toiminta tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja luontosuhteen vahvistamista kestäviä elämäntapoja noudattaen. Kasvattajat voivat hyödyntää luontopedagogisen vuosikellon käsikirjaa varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Vuosikellon sisältämän toiminnan ajatuksena on, että lapset saavat jo varhaisessa elämänvaiheessa kosketuksen luontoon ja oppivat ymmärtämään sen monipuolisuutta. Opinnäytetyö on Norlandia päiväkoti Lumen tilaama työ, mutta käsikirjaa voidaan hyödyntää myös muissa varhaiskasvatusympäristöissä.
Käsikirjassa on jokaiselle kuukaudelle asetetut tavoitteet ja toiminnat. Luontopedagogisen vuosikellon toiminnan kehittämiseen on hyödynnetty eri luontoaiheisia teoksia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Toimintaa kehittäessä otimme huomioon varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueet: kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn. Lisäksi hyödynsimme toiminnan kehittämiseen omaa kokemusta ja hyväksi havaittuja pedagogisia toimintoja varhaiskasvatuksen kentältä.
Luontopedagoginen vuosikello otetaan käyttöön luontopäiväkoti Lumessa tammikuussa 2020 ja sitä voidaan kehittää edelleen tarpeen mukaan. Luontopedagoginen vuosikello sisältää monipuolisesti eri toimintaa, joka tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Toiminta on suunniteltu erityisesti luontopäiväkoti Lumen oppimisympäristöön, mutta toiminnat soveltuvat tarvittaessa myös muihin ympäristöihin.
Käsikirja sisältää monipuolisesti toimintaa luontopedagogisesta näkökulmasta tarkasteltuna. Eri tavoitteet kulkevat mukana läpi toimintakauden, mutta jokaisena kuukautena painotetaan tiettyjä tavoitteita enemmän. Vuosikellossa olevat toiminnat ovat helposti muokattavissa tarpeen mukaan. Käsikirja voi olla hyödyksi esimerkiksi vastavalmistuneelle varhaiskasvatuksen opettajalle, jolla ei välttämättä ole vielä ideoita toiminnan suunnitteluun. Opinnäytetyötä ja käsikirjaa kehittäessä haasteelliseksi nousi muun muassa lapsen osallisuus. Käsikirjassa on kohtia, joissa kasvattaja voi ottaa huomioon lapsen osallisuuden, mutta sen toteuttaminen jää lopulta kuitenkin kasvattajan vastuulle. Toiminta ja tavoitteet ovat helposti muokattavissa kasvattajan omien arvojen, periaatteiden ja tarpeiden mukaisesti.
Käsikirjassa on jokaiselle kuukaudelle asetetut tavoitteet ja toiminnat. Luontopedagogisen vuosikellon toiminnan kehittämiseen on hyödynnetty eri luontoaiheisia teoksia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Toimintaa kehittäessä otimme huomioon varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueet: kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn. Lisäksi hyödynsimme toiminnan kehittämiseen omaa kokemusta ja hyväksi havaittuja pedagogisia toimintoja varhaiskasvatuksen kentältä.
Luontopedagoginen vuosikello otetaan käyttöön luontopäiväkoti Lumessa tammikuussa 2020 ja sitä voidaan kehittää edelleen tarpeen mukaan. Luontopedagoginen vuosikello sisältää monipuolisesti eri toimintaa, joka tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Toiminta on suunniteltu erityisesti luontopäiväkoti Lumen oppimisympäristöön, mutta toiminnat soveltuvat tarvittaessa myös muihin ympäristöihin.
Käsikirja sisältää monipuolisesti toimintaa luontopedagogisesta näkökulmasta tarkasteltuna. Eri tavoitteet kulkevat mukana läpi toimintakauden, mutta jokaisena kuukautena painotetaan tiettyjä tavoitteita enemmän. Vuosikellossa olevat toiminnat ovat helposti muokattavissa tarpeen mukaan. Käsikirja voi olla hyödyksi esimerkiksi vastavalmistuneelle varhaiskasvatuksen opettajalle, jolla ei välttämättä ole vielä ideoita toiminnan suunnitteluun. Opinnäytetyötä ja käsikirjaa kehittäessä haasteelliseksi nousi muun muassa lapsen osallisuus. Käsikirjassa on kohtia, joissa kasvattaja voi ottaa huomioon lapsen osallisuuden, mutta sen toteuttaminen jää lopulta kuitenkin kasvattajan vastuulle. Toiminta ja tavoitteet ovat helposti muokattavissa kasvattajan omien arvojen, periaatteiden ja tarpeiden mukaisesti.