Lapsen tunnetaitojen tukeminen iltapäiväkerhossa : Opas HNMKY:n iltapäiväkerhon ohjaajien työskentelyyn
Kaivolainen, Sami; Urkko, Johanna (2019)
Kaivolainen, Sami
Urkko, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424598
Tiivistelmä
Helsingin Nuorten Miesten Kristillisen Yhdistyksen (HNMKY) ylläpitämässä Kontulan iltapäiväkerhossa oli havaittu, että suurten lapsimäärien ja lasten vaihtelevien kotiolojen vuoksi lasten tarve tunnetaitokasvatukseen on lisääntynyt yhä enenevissä määrin. Tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseksi iltapäiväkerhon ohjaajat tarvitsisivat lisää koulutusta aiheesta, jotta heillä olisi työkaluja kohdata lasten tunnetaitojen haasteita. Tästä yhteistyökumppanimme esittämästä kehitystarpeesta muodostui opinnäytetyömme aihe luoda opas iltapäiväkerhon ohjaajille lasten tunnetaitojen kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyö on tyypiltään monimuotoinen opinnäytetyö, joka sisältää erikseen tuotoksen ja raportin. Opinnäytetyön tuotos on opas, joka käsittelee lasten tunnetaitoja pohjautuen opinnäytetyötä varten toteuttamaamme tunnetaitoryhmään ja sen kautta esiin nousseita havaintoja. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli, joka tarkastelee ihmisen, toiminnan ja ympäristön välistä dynaamista vuorovaikutusta. Lisäksi opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin lähdekirjallisuutta lasten tunnetaidoista.
Opas koostuu tunnetaitoryhmässä koettelemistamme harjoituksista, joiden teemoina olivat omien ja muiden tunteiden tunnistaminen sekä tunteiden ilmaisu, säätely ja ymmärtäminen. Oppaassa on esitelty ryhmässä käyttämämme harjoitukset sekä omiin kokemuksiimme ja havaintoihimme pohjautuvia huomioita ohjaajille harjoitusten ohjaamiseen ja lasten tunnetaitojen tukemiseen.
Opinnäytetyön tuotos tulee toimimaan päivittäisen työskentelyn laatua tukevana tekijänä HNMKY:n toiminnassa sekä runkona tulevaisuudessa iltapäiväkerhossa toteutettaville tunnetaitoryhmille. Tuotoksen tarkoituksena ei ole olla ainoa oikea vaihtoehto, vaan sen on tarkoitus antaa näkökulmia ja herättää ajatuksia lasten tunnekasvatukseen, jota opinnäytetyöraporttimme täydentää. Jatkossa opasta voidaan hyödyntää myös uusien työntekijöiden koulutuksessa ja täydentää tulevaisuudessa toteutettavien tunnetaitoryhmistä saadun tiedon perusteella.
Opinnäytetyö on tyypiltään monimuotoinen opinnäytetyö, joka sisältää erikseen tuotoksen ja raportin. Opinnäytetyön tuotos on opas, joka käsittelee lasten tunnetaitoja pohjautuen opinnäytetyötä varten toteuttamaamme tunnetaitoryhmään ja sen kautta esiin nousseita havaintoja. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli, joka tarkastelee ihmisen, toiminnan ja ympäristön välistä dynaamista vuorovaikutusta. Lisäksi opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin lähdekirjallisuutta lasten tunnetaidoista.
Opas koostuu tunnetaitoryhmässä koettelemistamme harjoituksista, joiden teemoina olivat omien ja muiden tunteiden tunnistaminen sekä tunteiden ilmaisu, säätely ja ymmärtäminen. Oppaassa on esitelty ryhmässä käyttämämme harjoitukset sekä omiin kokemuksiimme ja havaintoihimme pohjautuvia huomioita ohjaajille harjoitusten ohjaamiseen ja lasten tunnetaitojen tukemiseen.
Opinnäytetyön tuotos tulee toimimaan päivittäisen työskentelyn laatua tukevana tekijänä HNMKY:n toiminnassa sekä runkona tulevaisuudessa iltapäiväkerhossa toteutettaville tunnetaitoryhmille. Tuotoksen tarkoituksena ei ole olla ainoa oikea vaihtoehto, vaan sen on tarkoitus antaa näkökulmia ja herättää ajatuksia lasten tunnekasvatukseen, jota opinnäytetyöraporttimme täydentää. Jatkossa opasta voidaan hyödyntää myös uusien työntekijöiden koulutuksessa ja täydentää tulevaisuudessa toteutettavien tunnetaitoryhmistä saadun tiedon perusteella.