Toiminnanohjausjärjestelmän integraatiotestauksen automatisointi asiakasympäristössä
Pirttimäki, Lauri (2019)
Pirttimäki, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä ohjelmistotestauksen teoriaan sekä tutkia ja kehittää toiminnanohjausjärjestelmän automatisoitua integraatiotestausjärjestelmää asiakasympäristöön. Tarkoituksena oli kehittää automatisoitu testausjärjestelmä ja sen käyttöliittymä, jolla testejä voidaan hallita. Järjestelmä oli toimeksiantajan seuraava, luonnollinen kehityskohde oman ketterän ja tehokkaan toiminnan kehittämisessä. Automaatiojärjestelmä auttaa palvelupäälliköitä ja -asiantuntijoita varmistamaan toimitettujen palveluiden laatua ja tehostamaan omaa työtään.
Työssä perehdyttiin perinpohjaisesti testauksen teoriaan, aina testauksen psykologiasta testiautomaatioon. Teorian avulla perehdyttiin, millaisista tasoista sekä vaiheista testaus koostuu ja mihin integraatiotestaus sisältyy niissä. Lisäksi otettiin selvää testauksen luomisprosessista ja testimuotoilusta sekä testiautomaatiosta ja sen tuomista hyödyistä. Työn tuloksena syntyi automaatiojärjestelmä, joka hyödyntää osittain toimeksiantajan valmiita toiminnallisuuksia ja raportoi testauksen tuloksista sähköpostilla. Testien ylläpitämiseksi luotiin käyttöliittymä, joka käyttää samaa ohjelmointirajapintaa kuin toimeksiantaja.
Tulosten tuomat hyödyt vahvistuivat opinnäytetyön kehityksen aikana. Palvelu-päälliköiden ja -asiantuntijoiden työ helpottuu ja tehostuu, ja toiminnanohjausjärjestelmä muuttuu luotettavammaksi sekä varmemmaksi toiminnan jatkuvalla tarkistuksella. Automaatiojärjestelmä on toimeksiantajan sisäisen toiminnan kannalta erittäin hyvä kehityskohde, ja jatkossa järjestelmää voidaan laajentaa yhä tehokkaammaksi ja monipuolisemmaksi.
Työssä perehdyttiin perinpohjaisesti testauksen teoriaan, aina testauksen psykologiasta testiautomaatioon. Teorian avulla perehdyttiin, millaisista tasoista sekä vaiheista testaus koostuu ja mihin integraatiotestaus sisältyy niissä. Lisäksi otettiin selvää testauksen luomisprosessista ja testimuotoilusta sekä testiautomaatiosta ja sen tuomista hyödyistä. Työn tuloksena syntyi automaatiojärjestelmä, joka hyödyntää osittain toimeksiantajan valmiita toiminnallisuuksia ja raportoi testauksen tuloksista sähköpostilla. Testien ylläpitämiseksi luotiin käyttöliittymä, joka käyttää samaa ohjelmointirajapintaa kuin toimeksiantaja.
Tulosten tuomat hyödyt vahvistuivat opinnäytetyön kehityksen aikana. Palvelu-päälliköiden ja -asiantuntijoiden työ helpottuu ja tehostuu, ja toiminnanohjausjärjestelmä muuttuu luotettavammaksi sekä varmemmaksi toiminnan jatkuvalla tarkistuksella. Automaatiojärjestelmä on toimeksiantajan sisäisen toiminnan kannalta erittäin hyvä kehityskohde, ja jatkossa järjestelmää voidaan laajentaa yhä tehokkaammaksi ja monipuolisemmaksi.