Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus - Sign Up Print Oy
Kokko, Milja (2019)
Kokko, Milja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa uudet verkkosivut yritykselle Sign Up Print Oy. Sign Up Print on pienehkö porvoolainen mainosalan yritys, jolla on olemassa vanhat sivut ja jotka kaipaavat uusimista. Uusien verkkosivujen on tarkoitus palvella asiakkaita paremmin, olemalla visuaalisesti miellyttävät, helppokäyttöiset, sekä sisältörikkaat. Verkkosivujen yhteyteen rakennetaan myös verkkokauppa, jossa yritys voi myydä valmistamiaan painotuotteita laajemmalle kohderyhmälle.
Opinnäytetyöprosessi voidaan laskea alkaneeksi jo elokuun lopulla, kun toimeksiantajan kanssa tavattiin ensimmäisen kerran. Tapaamisessa käytiin läpi heidän toiveensa ja tavoitteensa verkkosivujen suhteen. Tapaamisen jälkeen alkoi taustatyö, jossa suunniteltiin värejä, rakennetta, sekä verkkosivualustaa. Suunnittelun jälkeen alkoi itse rakentaminen. Aikataulu oli tiukka, sekä yrittäjän toiveiden, että kirjoittajan valmistumistavoitteen takia. Lopullinen versio sivuista esiteltiin toimeksiantajalle marraskuun lopulla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksen syntyi sekä raportti, että itse produkti eli verkkosivut. Raportissa hyödynnettiin teoriana laajasti erilaisia kirjoja, toimeksiantajan haastatteluita, verkkosivuja ja verkkojulkaisuita. Työn teoriaosuudessa käsitellään, mitä responsiivisen, visuaalisesti miellyttävän sekä käyttäjäystävällisen verkkosivun rakentaminen vaatii. Sen lisäksi tarkastellaan toimivan ja myyvän verkkokaupan rakentamista verkkosivujen yhteyteen ja hakukoneoptimoinnin tärkeyttä näkyvyyden ja myynnin kannalta. Opinnäytetyö rajautuu puhtaasti verkkosivujen ja verkkokaupan rakentamiseen. Sisällönluontia tämä opinnäytetyö ei käsittele.
Opinnäytetyön produktina syntyi nykyaikaiset, helposti päivitettävät verkkosivut, sekä niiden oheen verkkokauppa. Produktia käsittelevässä osuudessa käydään läpi verkkosivujen lopputulokseen vaikuttaneet tekijät, sekä itse lopputulos. Produktin toteuttamiseen hyödynnettiin teorian lisäksi yrityksen nykytila-analyysia, benchmarkingia, sekä kohderyhmäanalyysia. Näiden avulla saatiin luotua kohderyhmälle, sekä yritykselle parhaiten toimivat sivut.
Lopuksi arvioidaan vielä kirjoittajan oma kehitys opinnäytetyöprosessin aikana, sekä lopputuloksen onnistuminen.
Opinnäytetyöprosessi voidaan laskea alkaneeksi jo elokuun lopulla, kun toimeksiantajan kanssa tavattiin ensimmäisen kerran. Tapaamisessa käytiin läpi heidän toiveensa ja tavoitteensa verkkosivujen suhteen. Tapaamisen jälkeen alkoi taustatyö, jossa suunniteltiin värejä, rakennetta, sekä verkkosivualustaa. Suunnittelun jälkeen alkoi itse rakentaminen. Aikataulu oli tiukka, sekä yrittäjän toiveiden, että kirjoittajan valmistumistavoitteen takia. Lopullinen versio sivuista esiteltiin toimeksiantajalle marraskuun lopulla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksen syntyi sekä raportti, että itse produkti eli verkkosivut. Raportissa hyödynnettiin teoriana laajasti erilaisia kirjoja, toimeksiantajan haastatteluita, verkkosivuja ja verkkojulkaisuita. Työn teoriaosuudessa käsitellään, mitä responsiivisen, visuaalisesti miellyttävän sekä käyttäjäystävällisen verkkosivun rakentaminen vaatii. Sen lisäksi tarkastellaan toimivan ja myyvän verkkokaupan rakentamista verkkosivujen yhteyteen ja hakukoneoptimoinnin tärkeyttä näkyvyyden ja myynnin kannalta. Opinnäytetyö rajautuu puhtaasti verkkosivujen ja verkkokaupan rakentamiseen. Sisällönluontia tämä opinnäytetyö ei käsittele.
Opinnäytetyön produktina syntyi nykyaikaiset, helposti päivitettävät verkkosivut, sekä niiden oheen verkkokauppa. Produktia käsittelevässä osuudessa käydään läpi verkkosivujen lopputulokseen vaikuttaneet tekijät, sekä itse lopputulos. Produktin toteuttamiseen hyödynnettiin teorian lisäksi yrityksen nykytila-analyysia, benchmarkingia, sekä kohderyhmäanalyysia. Näiden avulla saatiin luotua kohderyhmälle, sekä yritykselle parhaiten toimivat sivut.
Lopuksi arvioidaan vielä kirjoittajan oma kehitys opinnäytetyöprosessin aikana, sekä lopputuloksen onnistuminen.