Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen: Oppilaiden osallistumisen tapojen kehittäminen Turun Feeniks-koulussa
Vaitinen, Alina (2019)
Vaitinen, Alina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa oppilaiden osallistumisen tapoja Turun Feeniks- koulussa. Työn tavoitteena oli myös selvittää millaisilla tavoilla oppilaiden osallistumisen tapoja voitaisiin lisätä ja kehittää.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun Feeniks-koulu, joka on Suomen ainoa demokraattinen koulu. Turun Feeniks-koulu on toiminut Turun Koroisilla vuodesta 2018 ja siellä on yksi moni-ikäinen kouluryhmä. Koulun kaikki toiminta perustuu demokraattiselle ja yhdenvertaiselle periaatteelle, jossa jokainen ryhmän jäsen saa osallistua päätöksentekoon. Osallisuus on koulun toiminnan keskiössä.
Tämän kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja sekä benchmarkingia. Havainnointi toteutettiin Turun Feeniks-koulussa koulupäivien aikana ja haastatteluja varten haastateltiin koulun yhtä opettajaa ja neljää oppilasta. Benchmarkingin avulla vertailtiin kahta Euroopassa sijaitsevaa demokraattista koulua. Menetelmien avulla saadut tulokset jaoiteltiin teemoihin analysoinnin kautta ja esiin nousi lopulta kolme teemaa. Teemat ovat: Oppilaiden kokemus osallisuudesta on kokonaisvaltainen, Koulukokous vahvistaa osallisuutta sekä Kouluryhmän ja yhdistyksen yhteistyöllä eteenpäin.
Aineiston avulla saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että vaikka demokraattisen koulun toiminta perustuu osallisuudelle, on oppilaiden osallistumisen tapoja mahdollista lisätä ja antaa kouluryhmälle enemmän vaikutusmahdollisuuksia. Tuloksista kävi ilmi, että oppilaiden kiinnostus vaikuttamiseen kouluryhmässä on yhteydessä heidän kokemukseensa omista osallistumisen mahdollisuuksista. Tuloksista nousi myös esiin, että koulun toiminnan ollessa pitkäaikaista ja vakiintunutta, tapahtuu oppilaiden osallistumista laaja-alaisemmin.
Kehittämistyön tuloksena kehitettiin tilaajalle lapsilähtöinen, oppilaiden osallisuutta tukeva juliste. Lisäksi kehitettiin oppilaiden osallistumisen tapojen lisäämistä tukeva malli, jossa nostetaan esiin konkreettisia ideoita, joiden avulla oppilaiden osallisuutta on mahdollista lisätä tai kehittää.
Tämän opinnäytetyön aineiston tuloksien pohjalta voidaan myös todeta, että oppilaiden osallisuuden aito kokemus palvelee oppilasta yksilönä ja lisäksi koko kouluyhteisöä. Lasten ja nuorten osallisuuteen ja osallistumisen tapojen monipuolisuuteen tulee kiinnittää huomiota ja niiden tavoittelun tulee olla toimintaa ohjaava arvo koulussa. Tällä tavoin tuetaan lasten ja nuorten kasvua aktiivisiksi ja vaikuttamisesta kiinnostuneiksi yhteiskunnan jäseniksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun Feeniks-koulu, joka on Suomen ainoa demokraattinen koulu. Turun Feeniks-koulu on toiminut Turun Koroisilla vuodesta 2018 ja siellä on yksi moni-ikäinen kouluryhmä. Koulun kaikki toiminta perustuu demokraattiselle ja yhdenvertaiselle periaatteelle, jossa jokainen ryhmän jäsen saa osallistua päätöksentekoon. Osallisuus on koulun toiminnan keskiössä.
Tämän kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja sekä benchmarkingia. Havainnointi toteutettiin Turun Feeniks-koulussa koulupäivien aikana ja haastatteluja varten haastateltiin koulun yhtä opettajaa ja neljää oppilasta. Benchmarkingin avulla vertailtiin kahta Euroopassa sijaitsevaa demokraattista koulua. Menetelmien avulla saadut tulokset jaoiteltiin teemoihin analysoinnin kautta ja esiin nousi lopulta kolme teemaa. Teemat ovat: Oppilaiden kokemus osallisuudesta on kokonaisvaltainen, Koulukokous vahvistaa osallisuutta sekä Kouluryhmän ja yhdistyksen yhteistyöllä eteenpäin.
Aineiston avulla saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että vaikka demokraattisen koulun toiminta perustuu osallisuudelle, on oppilaiden osallistumisen tapoja mahdollista lisätä ja antaa kouluryhmälle enemmän vaikutusmahdollisuuksia. Tuloksista kävi ilmi, että oppilaiden kiinnostus vaikuttamiseen kouluryhmässä on yhteydessä heidän kokemukseensa omista osallistumisen mahdollisuuksista. Tuloksista nousi myös esiin, että koulun toiminnan ollessa pitkäaikaista ja vakiintunutta, tapahtuu oppilaiden osallistumista laaja-alaisemmin.
Kehittämistyön tuloksena kehitettiin tilaajalle lapsilähtöinen, oppilaiden osallisuutta tukeva juliste. Lisäksi kehitettiin oppilaiden osallistumisen tapojen lisäämistä tukeva malli, jossa nostetaan esiin konkreettisia ideoita, joiden avulla oppilaiden osallisuutta on mahdollista lisätä tai kehittää.
Tämän opinnäytetyön aineiston tuloksien pohjalta voidaan myös todeta, että oppilaiden osallisuuden aito kokemus palvelee oppilasta yksilönä ja lisäksi koko kouluyhteisöä. Lasten ja nuorten osallisuuteen ja osallistumisen tapojen monipuolisuuteen tulee kiinnittää huomiota ja niiden tavoittelun tulee olla toimintaa ohjaava arvo koulussa. Tällä tavoin tuetaan lasten ja nuorten kasvua aktiivisiksi ja vaikuttamisesta kiinnostuneiksi yhteiskunnan jäseniksi.