Miksi meillä voidaan niin hyvin? Päivystystyön koordinaattoreiden kokemuksia työhyvinvoinnista
Holappa, Heidi (2019)
Holappa, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823210
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia Mannerheimin Lastensuojeluliton (MLL) Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päivystystyön koordinaattoreilla liittyi työhyvinvointiin. MLL:n keskustoimiston organisaatio on saanut Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman työhyvinvointikyselyissä korkeat pisteet. Opinnäytetyön lähtöoletuksena oli, että työssä voidaan hyvin. Työ pyrki selvittämään, mitkä tekijät päivystystyön koordinaattoreiden kokemuksissa ylläpitävät ja edistävät, ja mitkä tekijät uhkaavat tai saattaisivat uhata hyvää työhyvinvointia.
Opinnäytetyön aineisto koostui seitsemästä noin tunnin mittaisesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joissa oli avoimen haastattelun piirteitä. Litteroituna aineiston koko oli 97 sivua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin perinteitä noudattaen. Aineiston luokittelu toteutettiin Microsoft Excelissä, ja aineiston tarkastelussa hyödynnettiin Microsoft Power BI -raportointiohjelmistoa.
Tulokset tukivat lähtöoletusta, että päivystystyön koordinaattorit viihtyvät työssään ja voivat hyvin. Päivystystyön koordinaattorit kokivat, että tärkeimpiä työhyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä tekijöitä ovat organisaation tuki (mm. hyvä työterveyshuolto, yksilö- tai parityönohjaus, hyvät työvälineet, resurssit tehdä työ ammatillisesti korkeatasoisesti), työn ja työajan suunnitteluun liittyvä autonomia, työyhteisön yhteisiin käytäntöihin ja vuorovaikutukseen liittyvät normit, työparityöskentely ja lähiesimiehen toiminta työyhteisössä. Työn määrän lisääntyminen tai sisältöjen muuttuminen, autonomian vähentyminen ja tunnetyön vaikutukset nähtiin suurimpina työhyvinvointia heikentävinä tai kuormitusta lisäävinä uhkatekijöinä. Työntekijöillä oli myös huolia työn voimavarojen vähentymisestä tulevaisuudessa.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton on hyvä aktiivisesti seurata ja arvioida Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päivystystyön koordinaattorien työhön kohdistuvien muutosten vaikutuksia, erityisesti silloin, kuin muutos kohdistuu työn määrään tai sisältöihin, psykososiaalisen tuen rakenteisiin tai autonomian tasoon. Organisaation on lisäksi hyvä seurata aktiivisesti nykyisten ja uusien käyttöönotettavien tukirakenteiden vaikutusta työntekijöiden työviihtyvyyteen ja työhyvinvointiin, ja tarvittaessa kehittää rakenteita. Osaan työhyvinvointia tukemaan tarkoitetuista rakenteista voi liittyä myös haitallisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön aineisto koostui seitsemästä noin tunnin mittaisesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joissa oli avoimen haastattelun piirteitä. Litteroituna aineiston koko oli 97 sivua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin perinteitä noudattaen. Aineiston luokittelu toteutettiin Microsoft Excelissä, ja aineiston tarkastelussa hyödynnettiin Microsoft Power BI -raportointiohjelmistoa.
Tulokset tukivat lähtöoletusta, että päivystystyön koordinaattorit viihtyvät työssään ja voivat hyvin. Päivystystyön koordinaattorit kokivat, että tärkeimpiä työhyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä tekijöitä ovat organisaation tuki (mm. hyvä työterveyshuolto, yksilö- tai parityönohjaus, hyvät työvälineet, resurssit tehdä työ ammatillisesti korkeatasoisesti), työn ja työajan suunnitteluun liittyvä autonomia, työyhteisön yhteisiin käytäntöihin ja vuorovaikutukseen liittyvät normit, työparityöskentely ja lähiesimiehen toiminta työyhteisössä. Työn määrän lisääntyminen tai sisältöjen muuttuminen, autonomian vähentyminen ja tunnetyön vaikutukset nähtiin suurimpina työhyvinvointia heikentävinä tai kuormitusta lisäävinä uhkatekijöinä. Työntekijöillä oli myös huolia työn voimavarojen vähentymisestä tulevaisuudessa.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton on hyvä aktiivisesti seurata ja arvioida Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päivystystyön koordinaattorien työhön kohdistuvien muutosten vaikutuksia, erityisesti silloin, kuin muutos kohdistuu työn määrään tai sisältöihin, psykososiaalisen tuen rakenteisiin tai autonomian tasoon. Organisaation on lisäksi hyvä seurata aktiivisesti nykyisten ja uusien käyttöönotettavien tukirakenteiden vaikutusta työntekijöiden työviihtyvyyteen ja työhyvinvointiin, ja tarvittaessa kehittää rakenteita. Osaan työhyvinvointia tukemaan tarkoitetuista rakenteista voi liittyä myös haitallisia vaikutuksia.