Psykoedukaatio mielenterveys- ja päihdehoitotyössä – Digitaalinen oppimateriaali
Asikainen, Sami-Petteri (2019)
Asikainen, Sami-Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722929
Tiivistelmä
Psykoedukaatio on tehokas koulutuksellinen työmenetelmä erityisesti yhdistettynä perhetyöhön. Sen vaikuttavuus perustuu sairauden hyväksymiseen ja sen seurausten huomioimiseen. Tutkimuksissa psykoedukaation on todettu vähentävän relapsioita sekä sairaalajaksoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli digitaalisen oppimateriaalin toteuttaminen psykoedukaatiosta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Tavoitteena oli antaa sairaanhoitajaopiskelijoille käytännönläheistä tietoa psykoedukaation toteutuksesta hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Lähtökohtana oli tuotteistaminen ja tunnistaa kehitettävän työn tarve. Tuotekehitysprosessi pitää sisällään viisi vaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa toimeksiantaja toi ilmi opiskelijoiden haasteet oppia psykoedukaatio työmenetelmänä. Luonnosteluvaiheessa koottiin teoriapohja niin psykoedukaatiosta kuin digitaalisesta oppimateriaalista. Luonnosteluvaiheessa toteutettiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyön lehtoria. Haastattelun tarkoituksena oli tarkastella psykoedukaatiota pedagogisesta näkökulmasta. Teemahaastattelun tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Tuotteen kehittelyvaiheessa toteutettiin varsinainen digitaalisen oppimateriaalin kokoaminen Moodle-kurssialustalle. Oppimateriaalia testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka antoivat palautetta palautekyselyn avulla. Viimeistelyvaiheessa tehtiin pieniä tarkennuksia oppimateriaalin ohjeistuksiin opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Opiskelijapalautteen perusteella oppimateriaali koettiin onnistuneeksi kokonaisuudeksi.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntynyt digitaalinen oppimateriaali on toteutettu Moodle-alustalle. Oppimateriaali sisältää muun muassa tietoa psykoedukaation toteutuksesta, tarkoituksesta ja hyödyistä sisältäen myös yhden oppimistehtävän ja testin. Jatkokehitysideana on ehdotettu opetusvideon toteuttamista täydentämään tuotettua digitaalista oppimateriaalia. Digitaalisen oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Oppimateriaalia on siis mahdollista päivittää tarvittaessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli digitaalisen oppimateriaalin toteuttaminen psykoedukaatiosta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Tavoitteena oli antaa sairaanhoitajaopiskelijoille käytännönläheistä tietoa psykoedukaation toteutuksesta hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Lähtökohtana oli tuotteistaminen ja tunnistaa kehitettävän työn tarve. Tuotekehitysprosessi pitää sisällään viisi vaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa toimeksiantaja toi ilmi opiskelijoiden haasteet oppia psykoedukaatio työmenetelmänä. Luonnosteluvaiheessa koottiin teoriapohja niin psykoedukaatiosta kuin digitaalisesta oppimateriaalista. Luonnosteluvaiheessa toteutettiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyön lehtoria. Haastattelun tarkoituksena oli tarkastella psykoedukaatiota pedagogisesta näkökulmasta. Teemahaastattelun tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Tuotteen kehittelyvaiheessa toteutettiin varsinainen digitaalisen oppimateriaalin kokoaminen Moodle-kurssialustalle. Oppimateriaalia testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka antoivat palautetta palautekyselyn avulla. Viimeistelyvaiheessa tehtiin pieniä tarkennuksia oppimateriaalin ohjeistuksiin opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Opiskelijapalautteen perusteella oppimateriaali koettiin onnistuneeksi kokonaisuudeksi.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntynyt digitaalinen oppimateriaali on toteutettu Moodle-alustalle. Oppimateriaali sisältää muun muassa tietoa psykoedukaation toteutuksesta, tarkoituksesta ja hyödyistä sisältäen myös yhden oppimistehtävän ja testin. Jatkokehitysideana on ehdotettu opetusvideon toteuttamista täydentämään tuotettua digitaalista oppimateriaalia. Digitaalisen oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Oppimateriaalia on siis mahdollista päivittää tarvittaessa.