Sähkölinja-autojen latausaseman varajärjestelmä
Pusula, Ismo (2019)
Pusula, Ismo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422082
Tiivistelmä
Tarve tälle opinnäytetyölle tuli, kun Pohjolan Kaupunkiliikenne voitti kohteita HSL-tarjouskilpailussa 47/2018. Näiden kohteiden tarjoukset sisälsivät suuren määrän sähkölinja-autoja. Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vikatilanteita liittyy sähkölinja-autojen lataukseen ja miten niihin voidaan varautua. Lisäksi työssä tutustutaan tilaajayritykseen, erilaisiin sähkölinja-autotyyppeihin ja sähkölinja-autoihin yleisesti. Työn tilaajana oli Oy Pohjolan Liikenne Ab.
Tämän selvityksen aikana pohdittiin erilaisia vikatilanteita ja niiden vaikutusta sekä laskettiin sähkölinja-autojen latausaikoja ja latausasemien vikatilanteiden mahdollisia määriä. Vikamäärien laskentaa varten latausaseman valmistajalta saatiin taulukko vikaprosenteista kolmen vuoden aikana. Latausaikojen laskemisessa otettiin huomioon latausaseman teho ja sen jakautuminen sekä tehtiin sähkölinja-autojen lataukseen liittyviä oletuksia. Päätös varajärjestelmästä tehtiin erinäisten laskelmien ja niistä pääteltävien asioiden pohjalta.
Tämän opinnäytetyön tuloksena huomattiin erilliselle varajärjestelmälle olevan jonkin verran tarvetta, mutta sitä ei olisi saatu toteutettua tarpeeksi kustannustehokkaasti. Tähän päätökseen vaikutti myös Helsingin Seudun Liikenteen Leppävaaraan rakennuttamat kuusi latausasemaa. Varajärjestelmäksi siis muodostui Leppävaaran kuusi latausasemaa ja korjaamolaturi. Latausasemien toiminnan varmistamiseksi päätettiin kahdentaa niiden syötöt.
Tämän selvityksen aikana pohdittiin erilaisia vikatilanteita ja niiden vaikutusta sekä laskettiin sähkölinja-autojen latausaikoja ja latausasemien vikatilanteiden mahdollisia määriä. Vikamäärien laskentaa varten latausaseman valmistajalta saatiin taulukko vikaprosenteista kolmen vuoden aikana. Latausaikojen laskemisessa otettiin huomioon latausaseman teho ja sen jakautuminen sekä tehtiin sähkölinja-autojen lataukseen liittyviä oletuksia. Päätös varajärjestelmästä tehtiin erinäisten laskelmien ja niistä pääteltävien asioiden pohjalta.
Tämän opinnäytetyön tuloksena huomattiin erilliselle varajärjestelmälle olevan jonkin verran tarvetta, mutta sitä ei olisi saatu toteutettua tarpeeksi kustannustehokkaasti. Tähän päätökseen vaikutti myös Helsingin Seudun Liikenteen Leppävaaraan rakennuttamat kuusi latausasemaa. Varajärjestelmäksi siis muodostui Leppävaaran kuusi latausasemaa ja korjaamolaturi. Latausasemien toiminnan varmistamiseksi päätettiin kahdentaa niiden syötöt.