Vaikuttava esiintyminen myyntityössä
Kaunisto, Sirkku (2019)
Kaunisto, Sirkku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221888
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa tekijän henkilökohtaista kehittymistä vaikuttavammaksi esiintyjäksi. Työn idea syntyi esiintymisen tärkeydestä työelämässä ja siitä, että tekijä halusi itse kehittyä paremmaksi esiintyjäksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia sitä, miten tekijä on kehittynyt esiintyjänä myyntityön koulutusohjelman aikana ja mihin suuntaan hän haluaa tulevaisuudessa kehittyä. Tekijä reflektoi tekemiensä tuotosten ja työn teoriaosuuden pohjalta itselleen kasvusuunnitelman. Työhön sisältyy tekijän pohdintaa myös aiemmin suoritettujen opintojen ja työelämän vaikutuksesta tekijän esiintymiseen. Pohdinnassa tulee myös ilmi tekijän vahvuudet tällä hetkellä ja tekijät, joissa hän kokee tarvetta kehittyä eniten.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta teemasta: esiintymisestä yleisesti ja esiintymisestä myynnillisissä tilanteissa. Teoriaosuudet on valittu tukemaan tekijän kehittymistä ja oppimista. Ensin on hyvä oppia esiintymään julkisesti, sillä julkisesti puhuminen on tärkeä taito työelämässä. Myynnillisen urakehityksen kannalta on myös hyvä perehtyä piirteisiin, jotka toimivat asiakastapaamisissa ja tuote-esittelyissä.
Työn portfolio-osuus käsittelee tekijän aiemmin saamia oppeja, myynninkoulutusohjelman aikana saamia oppeja ja työelämästä saatuja oppeja. Tässä osuudessa on käsitelty myös tekijän nykytilannetta. Kasvusuunnitelma on rakennettu nykytilanteen pohjalta. Se on konkreettinen tuotos, jonka tarkoitus on auttaa tekijää itsensä kehittämisessä. Työ on suunnattu tekijälle sekä niille, jotka haluava kehittyä esiintymisessä.
Työ toteutettiin aikavälillä tammikuu 2019–lokakuu 2019.
Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia sitä, miten tekijä on kehittynyt esiintyjänä myyntityön koulutusohjelman aikana ja mihin suuntaan hän haluaa tulevaisuudessa kehittyä. Tekijä reflektoi tekemiensä tuotosten ja työn teoriaosuuden pohjalta itselleen kasvusuunnitelman. Työhön sisältyy tekijän pohdintaa myös aiemmin suoritettujen opintojen ja työelämän vaikutuksesta tekijän esiintymiseen. Pohdinnassa tulee myös ilmi tekijän vahvuudet tällä hetkellä ja tekijät, joissa hän kokee tarvetta kehittyä eniten.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta teemasta: esiintymisestä yleisesti ja esiintymisestä myynnillisissä tilanteissa. Teoriaosuudet on valittu tukemaan tekijän kehittymistä ja oppimista. Ensin on hyvä oppia esiintymään julkisesti, sillä julkisesti puhuminen on tärkeä taito työelämässä. Myynnillisen urakehityksen kannalta on myös hyvä perehtyä piirteisiin, jotka toimivat asiakastapaamisissa ja tuote-esittelyissä.
Työn portfolio-osuus käsittelee tekijän aiemmin saamia oppeja, myynninkoulutusohjelman aikana saamia oppeja ja työelämästä saatuja oppeja. Tässä osuudessa on käsitelty myös tekijän nykytilannetta. Kasvusuunnitelma on rakennettu nykytilanteen pohjalta. Se on konkreettinen tuotos, jonka tarkoitus on auttaa tekijää itsensä kehittämisessä. Työ on suunnattu tekijälle sekä niille, jotka haluava kehittyä esiintymisessä.
Työ toteutettiin aikavälillä tammikuu 2019–lokakuu 2019.