Katsomuskasvatus Kotkan varhaiskasvatuksessa
Koivisto, Hanna (2019)
Koivisto, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121782
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin katsomuskasvatuksen tilaa Kotkan varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaihe tuli Kotkan varhaiskasvatuksesta. Tutkimus koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta sekä tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä. Teoriaosuudessa perehdytään katsomuskasvatus-käsitteeseen. Katsomuskasvatusta alettiin toteuttaa valtakunnallisesti syksyllä 2017, jolloin varhaiskasvatuksesta tuli uskonnollisesti sitoutumatonta. Katsomuskasvatuksessa tarkoituksena on tutustua lapsiryhmän uskontoihin ja katsomuksiin. Katsomuskasvatuksella voidaan edistää lasten keskinäistä kunnioittamista ja ymmärrystä muita kohtaan.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten katsomuskasvatusta toteutetaan ja mitkä katsomuskasvatukseen liittyvät asiat koetaan luontevana toteuttaa Kotkan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisiin asioihin katsomuskasvatuksessa koetaan tarvittavan tukea ja mitä tuki voisi olla. Tutkimus kohdistui Kotkan varhaiskasvatuksen opettajiin, ja se toteutettiin määrällisenä tutkimuksena elo- ja syyskuun aikana 2019. Tutkimusmenetelmänä oli sähköinen Webropol-kysely. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille Kotkan varhaiskasvatuksen opettajille, joista 43 vastasi kyselyyn. Tutkimuksen tulokset ovat numeerisissa muodoissa kaavioina ja kuvina.
Tulosten perusteella Kotkan varhaiskasvatuksessa annettiin tilaa lasten ihmettelylle ja keskusteltiin yhdessä elämänkysymyksistä. Nämä koettiin myös luontevimpana toteuttaa. Uskontoihin tutustuminen oli vähäistä, ja ainoana yhteistyökumppanina katsomuskasvatuksessa oli suurimmalla osalla evankelis-luterilainen seurakunta. Perinteisiä juhlia oli järjestetty ja niiden suunnittelussa oli kuultu lapsia. Alle puolet vastaajista koki tarvitsevansa tukea katsomuskasvatuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Katsomuskasvatuksen tueksi koettiin tarvittavan erityisesti materiaalia ja selkeitä toimintalinjoja.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten katsomuskasvatusta toteutetaan ja mitkä katsomuskasvatukseen liittyvät asiat koetaan luontevana toteuttaa Kotkan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisiin asioihin katsomuskasvatuksessa koetaan tarvittavan tukea ja mitä tuki voisi olla. Tutkimus kohdistui Kotkan varhaiskasvatuksen opettajiin, ja se toteutettiin määrällisenä tutkimuksena elo- ja syyskuun aikana 2019. Tutkimusmenetelmänä oli sähköinen Webropol-kysely. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille Kotkan varhaiskasvatuksen opettajille, joista 43 vastasi kyselyyn. Tutkimuksen tulokset ovat numeerisissa muodoissa kaavioina ja kuvina.
Tulosten perusteella Kotkan varhaiskasvatuksessa annettiin tilaa lasten ihmettelylle ja keskusteltiin yhdessä elämänkysymyksistä. Nämä koettiin myös luontevimpana toteuttaa. Uskontoihin tutustuminen oli vähäistä, ja ainoana yhteistyökumppanina katsomuskasvatuksessa oli suurimmalla osalla evankelis-luterilainen seurakunta. Perinteisiä juhlia oli järjestetty ja niiden suunnittelussa oli kuultu lapsia. Alle puolet vastaajista koki tarvitsevansa tukea katsomuskasvatuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Katsomuskasvatuksen tueksi koettiin tarvittavan erityisesti materiaalia ja selkeitä toimintalinjoja.