”Meillä oli yhteiset tavoitteet: itsetunnon rakentuminen, osallisuuteen kannustami-nen, oman suunnan löytyminen sekä työllistyminen…”: Kyselytutkimus Leipää ja kulttuuria Keski-Suomessa työllistämishankkeen merkityksestä asiakasnäkökulmasta
Kämäräinen, Tiina (2019)
Kämäräinen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821386
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Leipää ja Kulttuuria hankkeen tarjoamien työjaksojen merkitystä asiakasnäkökulmasta. Leipää ja kulttuuria Keski-Suomessa hanke tarjoaa palkkatuettua työtä sekä ryhmävalmennusta ja työkokeilua ryhmissä asiakkailleen. Hanke tarjoaa myös henkilökohtaista tukea sekä ohjausta työllistymiseen, kesätöihin, koulutukseen hakeutumiseen, opastusta työn tekemiseen ja työelämätaitoihin. Työnantajina toimivat paikalliset nuorisoseurat, Nuorisoseurojen Keski-Suomen aluetoimisto sekä muut työnantajat. Suomen nuorisoseurat ovat toteuttaneet työvoimapoliittisia hankkeita yli 10 vuoden ajan ja Leipää ja Kulttuuria Keski-Suomessa on osa Uraverkoston toimintaa. Hanke on Keski-Suomen TE-toimiston rahoittama työvoimapoliittinen hanke. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Nuorisoseurojen Leipää ja Kulttuuria Keski-Suomessa hanke.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen ja kvantitatiivinen, eli määrällinen. Aineisto kerättiin Webropol- kyselylomakkeen avulla, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin 46 hankkeessa vuosina 2017-2019 toimineelle asiakkaalle. Vastausprosentti oli 26. Laadullisen aineiston vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja määrällisen aineiston vastaukset Webropol-ohjelman analyysin avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palkkatukityöstä, työkokeilusta, työmarkkinavalmiuksista, osallisuudesta sekä ohjauksesta ja valmennuksesta työllistymisen tukena.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyselyyn vastaamisen hetkellä kaikista vastaajista (12) töissä oli viisi, opiskelemassa yksi, oppisopimuskoulutuksessa kaksi ja työttömänä neljä. Kolmella vastaajista seurasi työsuhde heti työjakson päätyttyä ja kahdeksalla ei seurannut. Yksi vastaajista sai työjakson päätyttyä oppisopimuspaikan samasta työpaikasta. Vastaajien tärkeimmät tavoitteet työjakson suhteen olivat työjaksolla tapahtuva oppiminen, työllistyminen, oman suunnan löytyminen sekä osallisuus ja aktivoituminen. Työjakson tärkein anti vastaajien mukaan oli työn tekeminen, valmennus työjaksojen aikana, työssä oppiminen ja osallisuuden kokemus. Vastausten perusteella kehittämisen kohteita asiakasnäkökulmasta ovat sujuvampi yhteistyö Te-palveluiden kanssa, valmennuksen yksilöllistäminen, työjaksojen kesto sekä, että työjaksolta olisi jatkumo työsuhteeseen. Aineiston perusteella syntyi neljä kehittämisideaa Leipää ja Kulttuuria Keski-Suomessa hankkeen toiminnan kehittämiseen: Arvioiva ajattelu, asiakaskokemusten hyödyntäminen, asiakasosallisuus hankkeen toiminnan kehittämisessä ja työntekijöiden vuoropuhelu. Kehittämisideat ja konkreettiset toimenpiteet on eritelty opinnäytetyön liitteessä (Liite 3.).
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen ja kvantitatiivinen, eli määrällinen. Aineisto kerättiin Webropol- kyselylomakkeen avulla, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin 46 hankkeessa vuosina 2017-2019 toimineelle asiakkaalle. Vastausprosentti oli 26. Laadullisen aineiston vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja määrällisen aineiston vastaukset Webropol-ohjelman analyysin avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palkkatukityöstä, työkokeilusta, työmarkkinavalmiuksista, osallisuudesta sekä ohjauksesta ja valmennuksesta työllistymisen tukena.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyselyyn vastaamisen hetkellä kaikista vastaajista (12) töissä oli viisi, opiskelemassa yksi, oppisopimuskoulutuksessa kaksi ja työttömänä neljä. Kolmella vastaajista seurasi työsuhde heti työjakson päätyttyä ja kahdeksalla ei seurannut. Yksi vastaajista sai työjakson päätyttyä oppisopimuspaikan samasta työpaikasta. Vastaajien tärkeimmät tavoitteet työjakson suhteen olivat työjaksolla tapahtuva oppiminen, työllistyminen, oman suunnan löytyminen sekä osallisuus ja aktivoituminen. Työjakson tärkein anti vastaajien mukaan oli työn tekeminen, valmennus työjaksojen aikana, työssä oppiminen ja osallisuuden kokemus. Vastausten perusteella kehittämisen kohteita asiakasnäkökulmasta ovat sujuvampi yhteistyö Te-palveluiden kanssa, valmennuksen yksilöllistäminen, työjaksojen kesto sekä, että työjaksolta olisi jatkumo työsuhteeseen. Aineiston perusteella syntyi neljä kehittämisideaa Leipää ja Kulttuuria Keski-Suomessa hankkeen toiminnan kehittämiseen: Arvioiva ajattelu, asiakaskokemusten hyödyntäminen, asiakasosallisuus hankkeen toiminnan kehittämisessä ja työntekijöiden vuoropuhelu. Kehittämisideat ja konkreettiset toimenpiteet on eritelty opinnäytetyön liitteessä (Liite 3.).