Tietojen jalostaminen pelastustoimessa : Valtakunnallisten palveluiden tuottajat ja resurssit
Ketola, Johannes (2019)
Ketola, Johannes
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520651
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tuottaa perusteltu ehdotus siitä, miten pelastustoimen valtakunnalliset tietojen jalostuspalvelut tulisi järjestää. Tavoitteena on, että tässä työssä kuvatun tiedon avulla päättäjät voisivat järjestää pelastustoimen valtakunnalliset tietojen jalostuspalvelut optimoidulla tavalla. Pelastustoimen raportointi- ja tilastoanalysoinnin tietotekniset tarpeet ratkaistaan sisäministeriön pelastusosaston RTA-hankkeessa ja tietotekniset asiat on rajattu tämän työn ulkopuolelle.
Pelastustoimi on siirtymässä yhä vahvemmin tiedolla johtamiseen. Tiedolla johtamisessa käytetyn tiedon ydin pitäisi olla siinä tiedossa, joka kertoo mitä vaikutuksia päätöksillä on. Tiedolla johtamisen vastakohta on intuitiolla tai tunteella johtaminen. Jotta tiedolla voisi johtaa, oikeaa tietoa tulee olla oikea-aikaisesti saatavilla. Siten tarvitaan tiedon johtamista. Tiedon johtaminen jakaantuu tietohallintoon ja tiedon jalostamiseen.
Tietojen jalostuspalveluihin sisältyvät tiedon jalostamisen lisäksi siihen liittyvät tietolähteiden hallinta, raporttien sisällön hallinta sekä tiedon käyttäjien koulutus ja neuvonta. Tietojen jalostamispalveluilla tuetaan päätöksentekoa, opetusta, tutkimusta, mediaa sekä muita tietotarpeita. Tietohallinto taas on organisaatiossa olevan informaation hallintaa. Se ei sisällä tiedon jalostuspalveluita.
Pääasiallisin tiedon keräämistapa tässä työssä on ollut työn tekijän oman kokemuksen hyödyntäminen. Tulevien toimintojen varsinaisten asiakkaiden, eli tietojen käyttäjien, odotukset ja toiveet on kerätty osana Vimanan ja sisäministeriön pelastusosaston RTA-yhteishanketta. Suunnittelussa on saatu ohjausta ja neuvoja sisäministeriön pelastusosaston ja Pelastusopiston yhteispalaverissa. Ohjausta ja neuvoja on saatu myös Valvontasovellus -suunnitteluprojektin ohjausryhmältä.
Pelastustoimen valtakunnallisten tietojen jalostuspalveluiden järjestelyiksi tunnistettiin kaksi vaihtoehtoista järjestämistapaa. Yhteisessä mallissa valtakunnalliset tietojen jalostuspalvelut saavat riittävät resurssit jalostuspalveluiden tuottamiseksi. Resurssitarpeet ovat yhteensä 5,5 HTV. Hajautetussa mallissa siirretään loppukäyttäjien tehtäväksi kaikki ne toiminnot, jotka voidaan siirtää. Hajautetussa mallissa valtakunnallisten jalostuspalveluiden resurssitarve on 4,5 HTV ja muiden organisaatioiden tulee varautua 1,8 HTV:a työpanokseen.
Tietojen jalostuspalveluiden toteuttajaorganisaatio voi olla joko Pelastusopisto tai sisäministeriön pelastusosasto. Pelastusopiston toteuttamana palveluissa saavutetaan synergiahyötyä koulutukseen, tutkimukseen sekä toimenpiderekisterin ylläpitoon ja Pelastusopistolla on valmiiksi osaamista ja kokemusta tietojen jalostamisesta. Sisäministeriön pelastusosaston toteuttamissa palveluissa saavutetaan luontevammat yhteydet valtakunnallisiin päätöksentekijöihin sekä paremmat rekrytointimahdollisuudet. Abstract
The purpose of this work was to produce a reasoned proposal on how national data processing services of a rescue service should be organized. The goal was to enable the decision-makers to organize the national data processing services of the rescue service in an optimized way.
The main method of gathering information in this work has been to utilize the worker's own experience. The expectations and aspirations of the actual customers of the future operations have been collected as part of the joint project of the Rescue Department of Vimana and the Ministry of the Interior.
The rescue service is moving increasingly towards information management. The core of knowledge used in knowledge management should be the one that tells us what impact decisions have. The opposite of knowledge management is leadership with intuition or emotion. For information to be able to lead, the right information should be available on time. Thus, knowledge management is required. Information management is divided into data processing services and information management functions.
Data processing services include the data processing service for those in need of information and the related management of data sources, management of the content of reports, and training and counseling of information users. The data processing services supports decision-making, teaching, research, media and other information needs. Information management is the management of information in the organization. It does not include data usability management.
Two alternative ways of organizing rescue national data processing services were identified. In a common model, the national data processing services receives sufficient resources to produce data processing services. The resource requirements are 5.5 FTE in total. In a decentralized model, end-users are assigned to perform all functions that can be transferred. In a decentralized model, the resource requirement for national data processing services is 4.5 FTE and other organizations need to prepare for 1.8 FTE.
The implementing organization for data processing services can be either the Pelastusopisto or the Ministry of the Interior. The data processing services implemented by the Pelastusopisto provides synergy benefits for training, research and maintenance of the register of operations, and the Pelastusopisto has the knowledge and experience of the data processing services. The data processing services implemented by the Ministry of the Interior provides more natural connections with national decision-makers and better recruitment opportunities.
Tämän työn tavoitteena oli tuottaa perusteltu ehdotus siitä, miten pelastustoimen valtakunnalliset tietojen jalostuspalvelut tulisi järjestää. Tavoitteena on, että tässä työssä kuvatun tiedon avulla päättäjät voisivat järjestää pelastustoimen valtakunnalliset tietojen jalostuspalvelut optimoidulla tavalla. Pelastustoimen raportointi- ja tilastoanalysoinnin tietotekniset tarpeet ratkaistaan sisäministeriön pelastusosaston RTA-hankkeessa ja tietotekniset asiat on rajattu tämän työn ulkopuolelle.
Pelastustoimi on siirtymässä yhä vahvemmin tiedolla johtamiseen. Tiedolla johtamisessa käytetyn tiedon ydin pitäisi olla siinä tiedossa, joka kertoo mitä vaikutuksia päätöksillä on. Tiedolla johtamisen vastakohta on intuitiolla tai tunteella johtaminen. Jotta tiedolla voisi johtaa, oikeaa tietoa tulee olla oikea-aikaisesti saatavilla. Siten tarvitaan tiedon johtamista. Tiedon johtaminen jakaantuu tietohallintoon ja tiedon jalostamiseen.
Tietojen jalostuspalveluihin sisältyvät tiedon jalostamisen lisäksi siihen liittyvät tietolähteiden hallinta, raporttien sisällön hallinta sekä tiedon käyttäjien koulutus ja neuvonta. Tietojen jalostamispalveluilla tuetaan päätöksentekoa, opetusta, tutkimusta, mediaa sekä muita tietotarpeita. Tietohallinto taas on organisaatiossa olevan informaation hallintaa. Se ei sisällä tiedon jalostuspalveluita.
Pääasiallisin tiedon keräämistapa tässä työssä on ollut työn tekijän oman kokemuksen hyödyntäminen. Tulevien toimintojen varsinaisten asiakkaiden, eli tietojen käyttäjien, odotukset ja toiveet on kerätty osana Vimanan ja sisäministeriön pelastusosaston RTA-yhteishanketta. Suunnittelussa on saatu ohjausta ja neuvoja sisäministeriön pelastusosaston ja Pelastusopiston yhteispalaverissa. Ohjausta ja neuvoja on saatu myös Valvontasovellus -suunnitteluprojektin ohjausryhmältä.
Pelastustoimen valtakunnallisten tietojen jalostuspalveluiden järjestelyiksi tunnistettiin kaksi vaihtoehtoista järjestämistapaa. Yhteisessä mallissa valtakunnalliset tietojen jalostuspalvelut saavat riittävät resurssit jalostuspalveluiden tuottamiseksi. Resurssitarpeet ovat yhteensä 5,5 HTV. Hajautetussa mallissa siirretään loppukäyttäjien tehtäväksi kaikki ne toiminnot, jotka voidaan siirtää. Hajautetussa mallissa valtakunnallisten jalostuspalveluiden resurssitarve on 4,5 HTV ja muiden organisaatioiden tulee varautua 1,8 HTV:a työpanokseen.
Tietojen jalostuspalveluiden toteuttajaorganisaatio voi olla joko Pelastusopisto tai sisäministeriön pelastusosasto. Pelastusopiston toteuttamana palveluissa saavutetaan synergiahyötyä koulutukseen, tutkimukseen sekä toimenpiderekisterin ylläpitoon ja Pelastusopistolla on valmiiksi osaamista ja kokemusta tietojen jalostamisesta. Sisäministeriön pelastusosaston toteuttamissa palveluissa saavutetaan luontevammat yhteydet valtakunnallisiin päätöksentekijöihin sekä paremmat rekrytointimahdollisuudet.
The purpose of this work was to produce a reasoned proposal on how national data processing services of a rescue service should be organized. The goal was to enable the decision-makers to organize the national data processing services of the rescue service in an optimized way.
The main method of gathering information in this work has been to utilize the worker's own experience. The expectations and aspirations of the actual customers of the future operations have been collected as part of the joint project of the Rescue Department of Vimana and the Ministry of the Interior.
The rescue service is moving increasingly towards information management. The core of knowledge used in knowledge management should be the one that tells us what impact decisions have. The opposite of knowledge management is leadership with intuition or emotion. For information to be able to lead, the right information should be available on time. Thus, knowledge management is required. Information management is divided into data processing services and information management functions.
Data processing services include the data processing service for those in need of information and the related management of data sources, management of the content of reports, and training and counseling of information users. The data processing services supports decision-making, teaching, research, media and other information needs. Information management is the management of information in the organization. It does not include data usability management.
Two alternative ways of organizing rescue national data processing services were identified. In a common model, the national data processing services receives sufficient resources to produce data processing services. The resource requirements are 5.5 FTE in total. In a decentralized model, end-users are assigned to perform all functions that can be transferred. In a decentralized model, the resource requirement for national data processing services is 4.5 FTE and other organizations need to prepare for 1.8 FTE.
The implementing organization for data processing services can be either the Pelastusopisto or the Ministry of the Interior. The data processing services implemented by the Pelastusopisto provides synergy benefits for training, research and maintenance of the register of operations, and the Pelastusopisto has the knowledge and experience of the data processing services. The data processing services implemented by the Ministry of the Interior provides more natural connections with national decision-makers and better recruitment opportunities.