Ensihoidon ammattilaisten näkemyksiä ensihoitaja amk -koulutukseen hakeutuvan toimintakyvyn vaatimuksista
Kanasuo, Eemeli; Pöllänen, Janne-Pekka (2019)
Kanasuo, Eemeli
Pöllänen, Janne-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville työelämän sekä koulutuspuolen ammattilaisten näkemys siitä, mitkä ovat ensihoitajaopiskelijan toimintakyvyn vaatimukset koulutukseen sekä työelämään. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ensihoitajaopis-kelijoiden toimintakyvyn vaatimuksista, jotta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää hakupro-sessia.
Opinnäytetyössä käydään läpi ensihoitajan ja sairaanhoitajan koulutuksia ammattikorkea-koulutasolla yleisesti, koulutuksien hakuprosesseja ja valintaperusteita sekä terveysvaa-timuksia. Ensihoitajakoulutuksen hakuprosessia verrataan myös muihin viranomaisopis-kelijoiden hakuprosesseihin ja pääsykoevaatimuksiin.
Toimintakyvyn eri osa-alueet jaetaan pääasiallisesti viiteen ryhmään, joita ovat fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen, sosiaalinen ja eettinen toimintakyky, joista jokainen käydään läpi opinnäytetyön aikana.
Tutkimuksemme suoritettiin käyttämällä laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastatteluun osallistui ensihoitotyön ammattilaisia koulutuksen kuin myös työelämän puolelta. Ryhmähaastattelun tulokset olivat yksimielisiä. Ensihoitajakoulutuksen haku-prosessi halutaan valtakunnallisella tasolla yhtenäiseksi ja sen tulisi sisältää alakohtaisia testejä. Opiskelemaan hakevan haastattelun tärkeyttä painotettiin. Fyysiset testit halutaan takaisin.
Tulevaisuudessa tulisi selvittää, minkälaiset testit ensihoidon koulutukseen halutaan val-takunnallisella tasolla. Samoin tulisi selvittää, onko eroavaisuuksia Etelä-Suomen alueen toivomuksiin. The objective of the thesis was to gather valid information about the performance require-ments when applying for the program. Information was given from professional emergen-cy care nurses who work in the degree programme and in the working life. The thesis also contains information about the degree programme and the applying process. The perfor-mance requirements have also been gone through.
The information used in the thesis was gathered by using the qualitative method. The in-terview was held in a group, recorded and then processed. The group had three open questions they were meant to discuss.
The outcome was unanimous. The group of professional emergency care nurses wanted the applying process to be nationwide. They also emphasized the meaning of interviews during the applying process. Physical testing gained a lot of support and it’s wanted to be brought back.
Opinnäytetyössä käydään läpi ensihoitajan ja sairaanhoitajan koulutuksia ammattikorkea-koulutasolla yleisesti, koulutuksien hakuprosesseja ja valintaperusteita sekä terveysvaa-timuksia. Ensihoitajakoulutuksen hakuprosessia verrataan myös muihin viranomaisopis-kelijoiden hakuprosesseihin ja pääsykoevaatimuksiin.
Toimintakyvyn eri osa-alueet jaetaan pääasiallisesti viiteen ryhmään, joita ovat fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen, sosiaalinen ja eettinen toimintakyky, joista jokainen käydään läpi opinnäytetyön aikana.
Tutkimuksemme suoritettiin käyttämällä laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastatteluun osallistui ensihoitotyön ammattilaisia koulutuksen kuin myös työelämän puolelta. Ryhmähaastattelun tulokset olivat yksimielisiä. Ensihoitajakoulutuksen haku-prosessi halutaan valtakunnallisella tasolla yhtenäiseksi ja sen tulisi sisältää alakohtaisia testejä. Opiskelemaan hakevan haastattelun tärkeyttä painotettiin. Fyysiset testit halutaan takaisin.
Tulevaisuudessa tulisi selvittää, minkälaiset testit ensihoidon koulutukseen halutaan val-takunnallisella tasolla. Samoin tulisi selvittää, onko eroavaisuuksia Etelä-Suomen alueen toivomuksiin.
The information used in the thesis was gathered by using the qualitative method. The in-terview was held in a group, recorded and then processed. The group had three open questions they were meant to discuss.
The outcome was unanimous. The group of professional emergency care nurses wanted the applying process to be nationwide. They also emphasized the meaning of interviews during the applying process. Physical testing gained a lot of support and it’s wanted to be brought back.