Poliisin tiedustelujärjestelmän (POTI) koulutus Poliisiammattikorkeakoululla: koulutuksen laadun mittaaminen
Karjalainen, Kalle; Kekkonen, Kimmo (2019)
Karjalainen, Kalle
Kekkonen, Kimmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120498
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Poliisiammattikorkeakoululla järjestettyä Poliisin tiedus-telujärjestelmän (POTI-järjestelmä tai POTI) koulutusta ja sen vaikutusta POTI-järjestelmän käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka laadukkaaksi ja riittäväksi Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat tämän hetkisen POTI-koulutuksen sekä tutkia koetun koulutuksen laadun vaikutusta järjestelmän käyttöasteeseen työharjoittelussa. Lisäksi työssä pohditaan millä tavoin koulutusta voitaisiin kehittää. Teoriaosuudessa tarkastellaan tietojärjestelmiä ja niiden käyttöönottoa tietojärjestelmätieteen näkökulmasta sekä käyttöönottoon liittyvää käyttöönottokoulutusta kasvatustieteen näkökulmasta.
Opinnäytetyö on toteutettu määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jota on täydennetty tarvittavilta osin haastattelulla. Työn kvantitatiivinen osuus on toteutettu kohdennettuna lomakekyselynä. Tutkimuksen kohteena olivat ne Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka ovat saaneet POTI-järjestelmään liittyvän koulutuksen Poliisiammattikorkea-koululla ennen työharjoitteluun lähtöä. Käytännössä tämä tarkoittaa Poliisi (AMK) kursseja 2017/4 sekä 2018/1, mutta tutkittavien joukossa voi olla opiskelijoita myös muilta kursseilta johtuen eriävistä opiskeluaikatauluista. Lomaketutkimus toteutettiin anonyymisti, eikä yksilöiviä henkilötietoja kerätty tutkimuksessa. Haastatteluun valikoitui yksi POTI-järjestelmän koulutuksesta vastaavista henkilöistä ja sen avulla pyrittiin selvittämään, miten POTI-koulutus on järjestetty Poliisiammattikorkeakoululla. Haastattelusta kerättyä tietoa hyödynnettiin työn teoriaosuudessa.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena saatiin, että Poliisiammattikorkeakoulun POTI-koulutus koettiin riittämättömäksi. Suurimpana selittävänä tekijänä oli koulutukseen varattu liian vähäinen aika. Toinen merkittävä tulos on, että poliisiopiskelijoiden keskimääräinen POTI-järjestelmän käyttö on ollut hyvin vähäistä työharjoittelun aikana. Koetulla koulutuksen laadulla ei kuitenkaan havaittu olevan lineaarista vaikutusta järjestelmän käyttöasteeseen työharjoittelussa.
Opinnäytetyö on toteutettu määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jota on täydennetty tarvittavilta osin haastattelulla. Työn kvantitatiivinen osuus on toteutettu kohdennettuna lomakekyselynä. Tutkimuksen kohteena olivat ne Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka ovat saaneet POTI-järjestelmään liittyvän koulutuksen Poliisiammattikorkea-koululla ennen työharjoitteluun lähtöä. Käytännössä tämä tarkoittaa Poliisi (AMK) kursseja 2017/4 sekä 2018/1, mutta tutkittavien joukossa voi olla opiskelijoita myös muilta kursseilta johtuen eriävistä opiskeluaikatauluista. Lomaketutkimus toteutettiin anonyymisti, eikä yksilöiviä henkilötietoja kerätty tutkimuksessa. Haastatteluun valikoitui yksi POTI-järjestelmän koulutuksesta vastaavista henkilöistä ja sen avulla pyrittiin selvittämään, miten POTI-koulutus on järjestetty Poliisiammattikorkeakoululla. Haastattelusta kerättyä tietoa hyödynnettiin työn teoriaosuudessa.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena saatiin, että Poliisiammattikorkeakoulun POTI-koulutus koettiin riittämättömäksi. Suurimpana selittävänä tekijänä oli koulutukseen varattu liian vähäinen aika. Toinen merkittävä tulos on, että poliisiopiskelijoiden keskimääräinen POTI-järjestelmän käyttö on ollut hyvin vähäistä työharjoittelun aikana. Koetulla koulutuksen laadulla ei kuitenkaan havaittu olevan lineaarista vaikutusta järjestelmän käyttöasteeseen työharjoittelussa.