Työympäristön muutos – onnistunut muutto monitilatoimistoon
Mäyränen, Riikka (2019)
Mäyränen, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120489
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, produkti, jonka lopputuloksena on muuttosuunnitelma monitilatoimistoon muuttavalle toimeksiantajaorganisaatiolle. Suunnitelma on laadittu työhyvinvoinnin johtamisen, muutoksen hallinnan ja muutoksen johtamisen näkökulmasta.
Työn tarkoituksena on tuoda esiin, miten onnistunut muutto monitilatoimistoon suunnitellaan ja toteutetaan. Suunnitelman keskiössä on henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen muutostilanteessa. Työssä pohditaan myös sitä, millaiset toimintatavat tukevat henkilöstön valmiuksia siirtyä monitilatyöskentelyyn.
Toimeksiantajaorganisaatiolle laaditussa suunnitelmassa on kuusi vaihetta. Suunnitelma on toteutettu John Kotterin muutosteorian portaita mukaillen. Suunnitelman ensimmäisessä vaiheessa keskitytään työntekijöiden tarpeiden kartoitukseen. Toisessa vaiheessa laaditaan muuttovisio ja strategia. Kolmannessa vaiheessa nostetaan esiin viestinnän tärkeys, ja neljännessä vaiheessa sitoutetaan henkilöstö toimimaan muuton ja muutoksen edistämiseksi. Muuton jälkeen varmistetaan onnistuminen ja vakiinnutetaan uudet toimintatavat käytäntöön. Jokaisella askelmalla kuvataan kyseisen vaiheen tavoitteet, toimenpiteet, työkalut ja keskeiset kysymykset, joihin vastausta etsimällä päästään etenemään muutoksen seuraavaan vaiheeseen. Muutto on onnistunut, kun uudet toimintatavat ovat luonteva osa henkilöstön arkea, ja työ sujuu tehokkaasti, tuottavasti ja miellyttävästi uusissa toimitiloissa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu lähdekirjallisuuteen, toimeksiantajan haastatteluun ja kohdeorganisaation henkilöstöhallinnon laatimiin materiaaleihin. Opinnäytetyön kirjoittaja on hyödyntänyt myös omakohtaista kokemusta sekä kohdeorganisaatiossa työskentelystä (2016-2017), että monitilatoimistossa työskentelystä (2018-2019) suunnitelmaa laatiessaan.
Työn tarkoituksena on tuoda esiin, miten onnistunut muutto monitilatoimistoon suunnitellaan ja toteutetaan. Suunnitelman keskiössä on henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen muutostilanteessa. Työssä pohditaan myös sitä, millaiset toimintatavat tukevat henkilöstön valmiuksia siirtyä monitilatyöskentelyyn.
Toimeksiantajaorganisaatiolle laaditussa suunnitelmassa on kuusi vaihetta. Suunnitelma on toteutettu John Kotterin muutosteorian portaita mukaillen. Suunnitelman ensimmäisessä vaiheessa keskitytään työntekijöiden tarpeiden kartoitukseen. Toisessa vaiheessa laaditaan muuttovisio ja strategia. Kolmannessa vaiheessa nostetaan esiin viestinnän tärkeys, ja neljännessä vaiheessa sitoutetaan henkilöstö toimimaan muuton ja muutoksen edistämiseksi. Muuton jälkeen varmistetaan onnistuminen ja vakiinnutetaan uudet toimintatavat käytäntöön. Jokaisella askelmalla kuvataan kyseisen vaiheen tavoitteet, toimenpiteet, työkalut ja keskeiset kysymykset, joihin vastausta etsimällä päästään etenemään muutoksen seuraavaan vaiheeseen. Muutto on onnistunut, kun uudet toimintatavat ovat luonteva osa henkilöstön arkea, ja työ sujuu tehokkaasti, tuottavasti ja miellyttävästi uusissa toimitiloissa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu lähdekirjallisuuteen, toimeksiantajan haastatteluun ja kohdeorganisaation henkilöstöhallinnon laatimiin materiaaleihin. Opinnäytetyön kirjoittaja on hyödyntänyt myös omakohtaista kokemusta sekä kohdeorganisaatiossa työskentelystä (2016-2017), että monitilatoimistossa työskentelystä (2018-2019) suunnitelmaa laatiessaan.