Sairaanhoitajan koulutus, osaamisvaatimukset ja laillistaminen Iranissa : tietoa Urareitti-hankkeelle
Maroufian, Pouye (2018)
Maroufian, Pouye
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092319168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092319168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotyön koulutusohjelmaa ja sen opetussuunnitelmaa sekä sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia Iranissa.
Aiheesta tietoa oli pääosin persian kielellä, joten haasteena oli niiden kääntäminen Suomeksi ja oikeiden termien löytäminen. Opinnäytetyössä käytettiin mahdollisimman uusia lähteitä ja niiden löytyneiden tietojen perusteella vertailla sairaanhoitajakoulutusta Iranissa ja Suomessa keskenään. Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli sairaanhoitajakoulutusta ja sen historiaa Suomessa. Myös teoriaosuudessa esitellään opetusministeriön määrittelemiä sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen osa-alueita, joihin koulutuksen tulee antaa valmiudet.
Tutkimustuloksessa esitellään sairaanhoitajakoulutuksen sisältö, opinnot ja sen antamat valmiudet Iranissa. Opinnäytetyössä on myös selvitetty tutkinnon laillistamista Iranissa ja myös sitä, miten Iranissa suorittanut sairaanhoitajakoulutusta voisi tehdä työtä Suomessa. This thesis is a literature review. The purpose of the literature review was to describe the nursing degree curriculum and its curriculum, as well as the nurses' competence requirements in Iran, and its differences in Finnish nursing education. The thesis is part of the Urareitti-project managed by the HAMK University of Applied Sciences
In the thesis work has been attempted to use the newest sources and, based on the information found, compare nursing education between Iran and Finland. The theoretical part of the study covered nursing education and its history in Finland. The theoretical part also presents the nurses' vocational competence areas defined by the Ministry of Education to be provided by the training.
The research results showcase the content, studies, and capabilities of nurse training in Iran. The thesis also clarified the legalization of qualifications in Iran.
This information was mainly in Persian, so the challenge was to translate them into Finnish and to find the right terms. It was intended to run one internship in Iran, but the organization of family affairs failed.
Aiheesta tietoa oli pääosin persian kielellä, joten haasteena oli niiden kääntäminen Suomeksi ja oikeiden termien löytäminen. Opinnäytetyössä käytettiin mahdollisimman uusia lähteitä ja niiden löytyneiden tietojen perusteella vertailla sairaanhoitajakoulutusta Iranissa ja Suomessa keskenään. Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli sairaanhoitajakoulutusta ja sen historiaa Suomessa. Myös teoriaosuudessa esitellään opetusministeriön määrittelemiä sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen osa-alueita, joihin koulutuksen tulee antaa valmiudet.
Tutkimustuloksessa esitellään sairaanhoitajakoulutuksen sisältö, opinnot ja sen antamat valmiudet Iranissa. Opinnäytetyössä on myös selvitetty tutkinnon laillistamista Iranissa ja myös sitä, miten Iranissa suorittanut sairaanhoitajakoulutusta voisi tehdä työtä Suomessa.
In the thesis work has been attempted to use the newest sources and, based on the information found, compare nursing education between Iran and Finland. The theoretical part of the study covered nursing education and its history in Finland. The theoretical part also presents the nurses' vocational competence areas defined by the Ministry of Education to be provided by the training.
The research results showcase the content, studies, and capabilities of nurse training in Iran. The thesis also clarified the legalization of qualifications in Iran.
This information was mainly in Persian, so the challenge was to translate them into Finnish and to find the right terms. It was intended to run one internship in Iran, but the organization of family affairs failed.