Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelumotivaation edistäminen ammatillisessa oppilaitoksessa: Edetään yhdessä- opas opettajille ja ohjaushenkilöstölle
Fernelius, Liisa (2019)
Fernelius, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218455
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, kuinka ammatillinen oppilaitos voi edistää opiskelijoidensa hyvinvointia, arjessa jaksamista sekä opiskelumotivaatiota. Ajankohtainen aihe nousi esiin tilaajan tarpeesta, sillä tilaajan mukaan he tarvitsivat työkaluja opiskelijoiden opiskelumotivaation ja yleisen hyvinvoinnin edistämiseen sekä opiskelijoiden sitouttamiseen opintoihinsa. Asian painoarvoa lisäsivät myös monet viimeaikaiset tutkimukset ja uutiset nuorten haasteista opintojen, jaksamisen sekä syrjäytymisen suhteen.
Opinnäytetyön tilaaja oli koulutuskuntayhtymä Novidan Liedon toimipiste, joka tarjoaa ammatillista koulutusta noin 140 opiskelijalle. Koulutuskuntayhtymä on koulutuspalveluita tarjoava usean kunnan yhteenliittymä, joka tuottaa kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien koulutuspalveluita. Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä ylläpitää Novida–oppilaitosta.
Kehittämistyö aloitettiin teettämällä kysely ammattioppilaitoksen opiskelijoille heidän ajatuksistaan liittyen hyvinvointiin ja opiskelumotivaatioon sekä Novidan Liedon toimipisteen toimintaan. Tämän jälkeen menetelminä käytettiin sekä benchmarking- että asiantuntijahaastattelua, jotka toivat uusia näkökulmia tutkittuun aiheeseen liittyen. Edellä mainittujen menetelmien lisäksi Novidan Liedon toimipisteen toimintaa ja toimintakulttuuria havainnoitiin tutkimuksen tekijän toimesta kevään 2019 aikana.
Eri tutkimusmenetelmien kautta saatujen tulosten myötä esiin nousi opiskelijoiden tarve yhteisölliseen toimintaan yhdessä koko kouluyhteisön tai oman ryhmän kanssa. Myös yksilöllisen kohtaamisen edistämisen sekä tehokkaan ja jatkuvan ryhmäyttämisen tarpeet tulivat esiin kehittämistyön tuloksissa. Lisäksi hyvin suunniteltu ja suunnitelmallinen yhteisöllinen toiminta nähdään yhtenä avaintekijänä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelumotivaation edistämistyössä.
Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena syntyi Edetään yhdessä -opas, joka on opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelumotivaation edistämiseen tarkoitettu työkalu. Opas on suunniteltu koulutuskuntayhtymä Novidan opettaja- ja ohjaushenkilöstön käyttöön ja sitä on tarkoitus käyttää oppilaitoksen arjessa oppituntien tai yhteisöllisten tapahtumien tai toimintojen yhteydessä. Oppaan ydinajatuksena on yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäminen, jotka useiden tutkimusten mukaan lisäävät opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelumotivaatiota.
Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelumotivaation edistämisen opas on suunniteltu niin, että oppaasta löytyvät harjoitukset, menetelmät ja muut aktiviteetit sopivat Novidan Liedon toimipisteen kaikille opiskelijoille ikään, taustaan tai sukupuoleen katsomatta. Ryhmämenetelmien on tarkoitus toimia niin sanotun ennalta ehkäisevän työn välineinä. Oppaassa on myös menetelmiä yksittäisen opiskelijan kohtaamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Opinnäytetyön tilaaja oli koulutuskuntayhtymä Novidan Liedon toimipiste, joka tarjoaa ammatillista koulutusta noin 140 opiskelijalle. Koulutuskuntayhtymä on koulutuspalveluita tarjoava usean kunnan yhteenliittymä, joka tuottaa kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien koulutuspalveluita. Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä ylläpitää Novida–oppilaitosta.
Kehittämistyö aloitettiin teettämällä kysely ammattioppilaitoksen opiskelijoille heidän ajatuksistaan liittyen hyvinvointiin ja opiskelumotivaatioon sekä Novidan Liedon toimipisteen toimintaan. Tämän jälkeen menetelminä käytettiin sekä benchmarking- että asiantuntijahaastattelua, jotka toivat uusia näkökulmia tutkittuun aiheeseen liittyen. Edellä mainittujen menetelmien lisäksi Novidan Liedon toimipisteen toimintaa ja toimintakulttuuria havainnoitiin tutkimuksen tekijän toimesta kevään 2019 aikana.
Eri tutkimusmenetelmien kautta saatujen tulosten myötä esiin nousi opiskelijoiden tarve yhteisölliseen toimintaan yhdessä koko kouluyhteisön tai oman ryhmän kanssa. Myös yksilöllisen kohtaamisen edistämisen sekä tehokkaan ja jatkuvan ryhmäyttämisen tarpeet tulivat esiin kehittämistyön tuloksissa. Lisäksi hyvin suunniteltu ja suunnitelmallinen yhteisöllinen toiminta nähdään yhtenä avaintekijänä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelumotivaation edistämistyössä.
Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena syntyi Edetään yhdessä -opas, joka on opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelumotivaation edistämiseen tarkoitettu työkalu. Opas on suunniteltu koulutuskuntayhtymä Novidan opettaja- ja ohjaushenkilöstön käyttöön ja sitä on tarkoitus käyttää oppilaitoksen arjessa oppituntien tai yhteisöllisten tapahtumien tai toimintojen yhteydessä. Oppaan ydinajatuksena on yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäminen, jotka useiden tutkimusten mukaan lisäävät opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelumotivaatiota.
Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelumotivaation edistämisen opas on suunniteltu niin, että oppaasta löytyvät harjoitukset, menetelmät ja muut aktiviteetit sopivat Novidan Liedon toimipisteen kaikille opiskelijoille ikään, taustaan tai sukupuoleen katsomatta. Ryhmämenetelmien on tarkoitus toimia niin sanotun ennalta ehkäisevän työn välineinä. Oppaassa on myös menetelmiä yksittäisen opiskelijan kohtaamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen.