Perehdyttämisen kehittäminen: Case Atria
Pohjois-Koivisto, Eveliina (2019)
Pohjois-Koivisto, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018328
Tiivistelmä
Motivoituneen ja osaavan henkilökunnan saatavuus on strategian toteuttamisen ja tavoitteiden saavuttamisen keskiössä. Atrian toimintojen ja tuotteiden laatu rakentuu henkilöstön osaamisen varaan. Atria rekrytoi vuosittain noin 600−700 uutta kesätyöntekijää teollisuuteen ja toimihenkilöiden tehtäviin, joiden perehdyttämisestä vastaa henkilöstötoimi. Perehdyttämisen prosessi koostuu kolmesta päätekijästä, kesätyöinfosta, verkko-oppimisympäristöstä ja työnopastuksesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy perehdyttämiseen sekä siitä muodostuvaan prosessiin Atrialla. Teoriaosa selventää, miksi perehdyttäminen on tärkeää niin työntekijälle itselleen kuin yritykselle. Aiheet syventyvät tutkimaan nykyaikaisia oppimiskäsityksiä, perehdyttämisen vastuuta ja sitä tukevaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kolmesta eri kvantitatiivisesta kyselystä, jotka toteutettiin kesätyöntekijöille sekä esimiehille. Internetkyselytutkimuksen avulla haluttiin selvittää, miten uudistettu perehdyttämisprosessi on saatu vas-taamaan nykyaikaista ja miellyttävää tapaa perehtyä sekä, miten onko uusi perehdyttämistapa tehokas ja onnistunut muutos Atrian perehdyttämisprosessissa.
Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla voitiin päätellä, että uudistettu perehdyttämis-prosessi oli kehittynyt nykyaikaiseksi sekä miellyttäväksi tavaksi perehtyä. Tuloksia tarkastellessa verkko-oppimisympäristössä on joillain osa-alueilla parantamisen varaa. Tutkimus oli toimeksiantajalle hyödyllinen ja antaa hyvän pohjan lähteä kehittämään perehdytysprosessiaan eteenpäin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy perehdyttämiseen sekä siitä muodostuvaan prosessiin Atrialla. Teoriaosa selventää, miksi perehdyttäminen on tärkeää niin työntekijälle itselleen kuin yritykselle. Aiheet syventyvät tutkimaan nykyaikaisia oppimiskäsityksiä, perehdyttämisen vastuuta ja sitä tukevaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kolmesta eri kvantitatiivisesta kyselystä, jotka toteutettiin kesätyöntekijöille sekä esimiehille. Internetkyselytutkimuksen avulla haluttiin selvittää, miten uudistettu perehdyttämisprosessi on saatu vas-taamaan nykyaikaista ja miellyttävää tapaa perehtyä sekä, miten onko uusi perehdyttämistapa tehokas ja onnistunut muutos Atrian perehdyttämisprosessissa.
Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla voitiin päätellä, että uudistettu perehdyttämis-prosessi oli kehittynyt nykyaikaiseksi sekä miellyttäväksi tavaksi perehtyä. Tuloksia tarkastellessa verkko-oppimisympäristössä on joillain osa-alueilla parantamisen varaa. Tutkimus oli toimeksiantajalle hyödyllinen ja antaa hyvän pohjan lähteä kehittämään perehdytysprosessiaan eteenpäin.