Verkkokaupan regressiotestauksen automatisointi
Aaltonen, Anniina (2019)
Aaltonen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918319
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin automaatiotestejä verkkokaupan manuaalisen regres-siotestaamisen rinnalle. Toimeksiantajana toimi Stockmann Oyj Abp, joka on vähittäis-kauppaa harjoittava suomalainen pörssiyhtiö. Tavoitteena oli perehtyä testausautomaa-tiotyökalu Selenium IDE:en sekä suunnitella ja luoda automaatiotestit kyseisellä työkalulla.
Opinnäytetyössä käytiin läpi yleisesti ohjelmistotestausta, testauksen eri tasoja ja vaiheita sekä perehdyttiin ketterään ohjelmistokehitykseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tes-tausautomaatiota ja toiminnalliseen osuuteen valittua testaustyökalua.
Työn toiminnallisen osuuden automaatiotestit saatiin tavoitteiden mukaisesti toimiviksi ja valmiiksi. Tuloksena syntyi yhdeksän verkkokauppatilauksen testauspaketti, jolla pysty-tään testaamaan yhdeksän eri verkkopankkia. Testaustulosten perusteella voidaan pää-tellä, että automaatiotestejä ajettaessa saadaan keskimääräisesti aina nopeampia tulok-sia kuin manuaalisesti tehdyissä testeissä. Tulevaisuudessa toimeksiantajan on helpompi lähteä laajentamaan testausautomaatiota muihin verkkokaupan regressiotestauksen osiin, kun ensimmäinen osio on valmis.
Opinnäytetyössä käytiin läpi yleisesti ohjelmistotestausta, testauksen eri tasoja ja vaiheita sekä perehdyttiin ketterään ohjelmistokehitykseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tes-tausautomaatiota ja toiminnalliseen osuuteen valittua testaustyökalua.
Työn toiminnallisen osuuden automaatiotestit saatiin tavoitteiden mukaisesti toimiviksi ja valmiiksi. Tuloksena syntyi yhdeksän verkkokauppatilauksen testauspaketti, jolla pysty-tään testaamaan yhdeksän eri verkkopankkia. Testaustulosten perusteella voidaan pää-tellä, että automaatiotestejä ajettaessa saadaan keskimääräisesti aina nopeampia tulok-sia kuin manuaalisesti tehdyissä testeissä. Tulevaisuudessa toimeksiantajan on helpompi lähteä laajentamaan testausautomaatiota muihin verkkokaupan regressiotestauksen osiin, kun ensimmäinen osio on valmis.