Opetusmuotoilu
Smedman, Sari (2019)
Smedman, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090818266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090818266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä näkyväksi esiopettajan työn arjen haasteita ja kipupisteitä sekä löytää niihin työtä helpottavia ratkaisuja. Tavoitteena on luoda uusia ideoita, jotka ovat kaikkien opettajien hyödynnettävissä.
Tämän tutkimuksen keskiössä on opettaja ja esioppilaat sekä opetussuunnitelma, joka on kaiken opetustoiminnan perusta. Tutkimuksessa hyödynnetään muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä ja niitä muotoillaan edelleen opettajan työhön soveltuviksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, jossa tarkastellaan asiakasempatiaa hyödyntäen todellista elämää. Tutkimusmenetelminä käytetään havainnointia, haastattelua, kuvallista mallintamista, ideointia, konseptointia sekä palvelupolku-, asiakasprofiili- ja service blueprint -työkaluja.
Opettajan arjen haasteiden ratkaisemisen ohessa tutkitaan opetusmuotoilun uutta ja tarpeesta syntynyttä määritelmää sekä sen merkityksellisyyttä. Tutkimus koostuu viidestä erillisestä case-esimerkistä, jotka valikoituivat havainnoinnin ja haastattelujen seurauksena. Jokaista case-esimerkkiä tarkastellaan opetuksen tarpeisiin luodun kolmivaiheisen tutkimusprosessin kautta.
Tutkimuksessa onnistuttiin selkeyttämään opetusmuotoilun määritelmää sekä löytämään opettajan työn arkeen sopivia ratkaisumalleja ja työkaluja. Tutkimus osoitti, että asiakaslähtöiselle ja ratkaisukeskeiselle opetusmuotoilulle on tarvetta ja että muotoilun menetelmät soveltuvat erinomaisesti opettajan työn kehittämiseen ja uusien ratkaisujen löytämiseen.
Tämän tutkimuksen keskiössä on opettaja ja esioppilaat sekä opetussuunnitelma, joka on kaiken opetustoiminnan perusta. Tutkimuksessa hyödynnetään muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä ja niitä muotoillaan edelleen opettajan työhön soveltuviksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, jossa tarkastellaan asiakasempatiaa hyödyntäen todellista elämää. Tutkimusmenetelminä käytetään havainnointia, haastattelua, kuvallista mallintamista, ideointia, konseptointia sekä palvelupolku-, asiakasprofiili- ja service blueprint -työkaluja.
Opettajan arjen haasteiden ratkaisemisen ohessa tutkitaan opetusmuotoilun uutta ja tarpeesta syntynyttä määritelmää sekä sen merkityksellisyyttä. Tutkimus koostuu viidestä erillisestä case-esimerkistä, jotka valikoituivat havainnoinnin ja haastattelujen seurauksena. Jokaista case-esimerkkiä tarkastellaan opetuksen tarpeisiin luodun kolmivaiheisen tutkimusprosessin kautta.
Tutkimuksessa onnistuttiin selkeyttämään opetusmuotoilun määritelmää sekä löytämään opettajan työn arkeen sopivia ratkaisumalleja ja työkaluja. Tutkimus osoitti, että asiakaslähtöiselle ja ratkaisukeskeiselle opetusmuotoilulle on tarvetta ja että muotoilun menetelmät soveltuvat erinomaisesti opettajan työn kehittämiseen ja uusien ratkaisujen löytämiseen.