Yrityksen B2B palvelujen kehittäminen strategisen muotoilun avulla
Monto, Emma (2019)
Monto, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090718263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090718263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia asiakasyrityksen kautta sitä, miten yrityksen kumppaneille suunnattuja B2B-palveluja voidaan kehittää strategista muotoilua hyödyntämällä. Opinnäytetyön tuloksena on luoda asiakasyritykselle B2B-strategia palvelumuotoilun keinoin ja osallistaa niin yrityksen avainhenkilöt kuin myös kumppanit mukaan kehitystyöhön. Valmiin strategian tehtävänä on muokata ja kehittää asiakasyrityksen tarjoamia B2B-palveluja ja luoda sitä kautta kumppaneille lisäarvoa. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös selventää, mitä strategisella muotoilulla tarkoitetaan ja mitä hyötyjä se voi yrityksille tarjota.
Opinnäytetyön lähestymistapa on kvalitatiivinen, eli se pohjautuu laadulliseen tutkimustietoon. Asiakasyrityksen B2B-strategian luomisessa tutkimusmenetelminä käytetään kumppaneiden haastatteluja, palvelupolun mallinnusta, sidosryhmien listausta sekä osallistavaa työpajaa. Ideointivaiheen tulos konkretisoituu validoitavaan konseptiin. Aineiston ja koko projektin havainnollistamisessa hyödynnetään palvelumuotoiluprosessille tyypillistä tuplatimanttimallia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että asiakasymmärrys on avainasemassa strategian luomisessa palvelumuotoilun keinoin. Oleellista on myös se, että strateginen muotoilu perustuu tutkittuun tietoon olettamuksien sijaan. Muotoilun merkityksen mittaaminen strategian luomisessa osoittautui haastavaksi muotoilun laaja-alaisen ja moniin eri toimintoihin vaikuttavan luonteen vuoksi. Lopuksi voidaan havaita muotoilijan roolin muuttuneen aiemmasta esteettisiin seikkoihin vaikuttamisesta paljon laaja-alaisemmaksi ja yritysten toimintaan kokonaisvaltaisesti vaikuttavaksi tehtäväksi.
Opinnäytetyön lähestymistapa on kvalitatiivinen, eli se pohjautuu laadulliseen tutkimustietoon. Asiakasyrityksen B2B-strategian luomisessa tutkimusmenetelminä käytetään kumppaneiden haastatteluja, palvelupolun mallinnusta, sidosryhmien listausta sekä osallistavaa työpajaa. Ideointivaiheen tulos konkretisoituu validoitavaan konseptiin. Aineiston ja koko projektin havainnollistamisessa hyödynnetään palvelumuotoiluprosessille tyypillistä tuplatimanttimallia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että asiakasymmärrys on avainasemassa strategian luomisessa palvelumuotoilun keinoin. Oleellista on myös se, että strateginen muotoilu perustuu tutkittuun tietoon olettamuksien sijaan. Muotoilun merkityksen mittaaminen strategian luomisessa osoittautui haastavaksi muotoilun laaja-alaisen ja moniin eri toimintoihin vaikuttavan luonteen vuoksi. Lopuksi voidaan havaita muotoilijan roolin muuttuneen aiemmasta esteettisiin seikkoihin vaikuttamisesta paljon laaja-alaisemmaksi ja yritysten toimintaan kokonaisvaltaisesti vaikuttavaksi tehtäväksi.