Kesämäen alakoulun 5.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden lisääminen
Liiri, Taija; Vuori, Erika (2019)
Liiri, Taija
Vuori, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618238
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä 5.-luokkalaisten fyysistä aktiivisuutta ja tarkastella koulupäivän aikana lisätyn fyysisen aktiivisuuden aiheuttamaa muutosta Move!-mittarin tuloksissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös oppilaiden kokemaa aiempaa fyysistä aktiivisuutta. Yhteistyökumppanina toimi Lappeenrannan Kesämäen alakoulu. Tutkimukseen osallistui myös Luumäen Taavetin alakoulu.
Opinnäytetyön tutkimukseen osallistui 29 henkilöä, joista kaksi vastasi vain kyselylomakkeeseen. Tutkimushenkilöt jaettiin koe- (n=10) ja kontrolliryhmiin (n=17). Koeryhmälle toteutettiin viiden viikon interventiojakso, joka sisälsi koulupäivän aikana toteutettavia harjoitteita. Harjoitteet olivat fyysistä toimintakykyä edistäviä, ja ne oli jaettu teemaviikoittain. Kontrolliryhmä jatkoi koulunkäyntiä totuttuun tapaan. Tutkimusjoukolle tehtiin alku- ja loppumittaukset Move!-mittauksena ja koeryhmälle toteutettiin kyselylomake itse koetun fyysisen aktiivisuuden kartoittamiseksi.
Tutkimustulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla. Koeryhmän (n=10) mittauskertojen välisessä vertailussa 20 metrin viivajuoksussa keskiarvo oli parantunut 76 sekuntia (p<0,01). Ylävartalon kohotus koeryhmällä oli parantunut 15,9 toistoa (p<0,05). Muissa mittauksen osa-alueissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta alku- ja loppumittausten välillä. Mittauskertojen välisten tulosten analysoinnissa huomattiin kontrolliryhmän (n=17) punnerrusten keskiarvon parantuneen 4,7 punnerrusta minuutissa (p<0,001). Tutkimusjoukon pienen koon vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Koeryhmälle (n=12) toteutetun kyselylomakkeen tulosten perusteella neljännes vastanneista liikkui liikuntasuositusten mukaisesti.
Jatkossa tutkimuksen voisi toteuttaa useammilla vertailtavilla tutkimusjoukoilla. Suurempi tutkimusotanta lisäisi tutkimustulosten yleistettävyyttä. Kyselylomakkeen toteuttaminen suuremmalle tutkimusjoukolle antaisi lisää tietoa tämänhetkisestä lasten ruutuajan määrästä ja itse koetusta fyysisestä aktiivisuudesta.
Opinnäytetyön tutkimukseen osallistui 29 henkilöä, joista kaksi vastasi vain kyselylomakkeeseen. Tutkimushenkilöt jaettiin koe- (n=10) ja kontrolliryhmiin (n=17). Koeryhmälle toteutettiin viiden viikon interventiojakso, joka sisälsi koulupäivän aikana toteutettavia harjoitteita. Harjoitteet olivat fyysistä toimintakykyä edistäviä, ja ne oli jaettu teemaviikoittain. Kontrolliryhmä jatkoi koulunkäyntiä totuttuun tapaan. Tutkimusjoukolle tehtiin alku- ja loppumittaukset Move!-mittauksena ja koeryhmälle toteutettiin kyselylomake itse koetun fyysisen aktiivisuuden kartoittamiseksi.
Tutkimustulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla. Koeryhmän (n=10) mittauskertojen välisessä vertailussa 20 metrin viivajuoksussa keskiarvo oli parantunut 76 sekuntia (p<0,01). Ylävartalon kohotus koeryhmällä oli parantunut 15,9 toistoa (p<0,05). Muissa mittauksen osa-alueissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta alku- ja loppumittausten välillä. Mittauskertojen välisten tulosten analysoinnissa huomattiin kontrolliryhmän (n=17) punnerrusten keskiarvon parantuneen 4,7 punnerrusta minuutissa (p<0,001). Tutkimusjoukon pienen koon vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Koeryhmälle (n=12) toteutetun kyselylomakkeen tulosten perusteella neljännes vastanneista liikkui liikuntasuositusten mukaisesti.
Jatkossa tutkimuksen voisi toteuttaa useammilla vertailtavilla tutkimusjoukoilla. Suurempi tutkimusotanta lisäisi tutkimustulosten yleistettävyyttä. Kyselylomakkeen toteuttaminen suuremmalle tutkimusjoukolle antaisi lisää tietoa tämänhetkisestä lasten ruutuajan määrästä ja itse koetusta fyysisestä aktiivisuudesta.